Sähköauto ladataan useimmin kotona

Sähköautoilijat maksoivat Traficomin selvityksen mukaan  julkisissa latauspisteissä yli 50 miljoonaa euroa vuonna 2024 vaikka suurin osa latasi autonsa useimmin kotona. Kaupallisilla asemilla sähkölataus maksettiin lisäksi pääsääntöisesti eli 98 prosenttisesti sovelluksen ja vain kaksi prosenttia maksukortin avulla.

Julkisista asemista saadut sähkölatauksen tulot vuonna 2024 olivat 52 miljoonaa euroa ja kaasu- sekä etanolitankkauksesta saadut tulot olivat yhteensä 61 miljoonaa euroa. Kaasu- ja etanolitankkaus maksoi keskimäärin noin 38 euroa, kun sähkölataus maksoi keskimäärin noin 6,5 euroa.

Kaikkiaan tieliikenteen sähkönkulutus oli Tilastokeskuksen mukaan 930 gigawattituntia (GWh) vuonna 2024, josta kotilataus oli  noin 700 GWh, joka oli 76 prosenttia kaikesta tieliikenteen sähkölatauksesta. Lisäksi sähköautojen julkiseen lataukseen käytettiin vuonna 2024 144 GWh sähköä, joka oli 15 prosenttia koko tieliikenteen sähkönkulutuksesta.

Suurempien kuorma-autojen, linja-autojen ja pakettiautojen lataus tapahtuu niiden yksityisissä, muilta suljetuissa latauspisteissä. Niiden latausmäärä oli v uonna 2024 li noin 80 GWh, joka on yhdeksän prosenttia tieliikenteen sähkönkulutuksesta.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tehnyt ensimmäistä kertaa markkinakatsauksen julkisesta sähkölatauksesta sekä kaasu- ja etanolitankkauksesta.   Tiedonkeruu toteutettiin Liikenne- ja Viestintävirasto Traficomin tiedonkeruujärjestelmässä elokuun ja lokakuun välisenä aikana vuonna 2025.

Markkinakatsaus tullaan tekemään vuosittain ja seuraava katsaus tehdään syksyllä 2026.

Lisää: Traficomin uusin sähkö- sekä kaasu- ja etanoliautojen latausselvitys vuodelta 2024  (LINKKI)

Kuvituskuva: Volvo