Lisäakusto avittaa sähköauton lataamisessa

Ensimmäinen kempeleläisen Castosin akuilla viritetty latausasema aukesi syyskuussa Joroisiin Jari-Pekka-huoltoaseman pikalatauspisteeseen. Uudella kentällä voidaan ladata täydellä teholla useampiakin sähköautoja verkosta välittämättä.

Tavanomaisella sähköauton latausasemalla useamman auton yhtäaikainen lataaminen on Cactosin mukaan hitaampaa kuin pelkästään yhden auton. Sen sijaan akuilla viritetyllä latausasemalla voidaan avuksi nostaa paikallinen akusto kun sähköliittymän mahdollistama teho on jo käytetty.

Cactos Two -sähkövarastojärjestelmä mahdollistaa useammankin auton lataamisen samanaikaisesti täydellä latausteholla.

Suomen sähköautokanta kasvaa ja alkaa vähitellen näkyä myös lisääntyvinä ruuhkapiikkeinä ainakin tehokkaimmilla ja suosituimmilla sähköautojen latausasemilla.

“Latausinfraa ei ole vielä riittävästi, mikä näkyy latausasemien ajoittaisena ruuhkautumisena”, Cactos Oy:n toimitusjohtaja Oskari Jaakkola kertoo.

Käytetyistä akkuelementeistä energiavarastoja kokoava Cactos valmistaa energiavarastoissa käytettävät LiFePo4-akkumoduulit Kempeleen tehtaalla.

Akkuyksiköitä voidaan asentaa rinnan tarpeesi mukaan pienemmiksi ja isommiksi energiavarastoiksi.

Cactos sai tammikuussa 27 miljoonan lisärahoituksen OP Suomi Infralta ja Ilmastorahastolta.

Lisää: Cactos Oy (LINKKI) ja aiempi Cactosia käsitellyt uutinen Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI).

Kuva:  Cactos Oy & Mikko Kankainen.