Huipputekninen möhkäle joka lentää

Eurooppalainen lentokonevalmistaja Airbus aikoo valmistaa vuoteen 2019 mennessä uuden version jättimäisestä kuljetuskonesta. Uusimmalla huipputekniikalla varustetun koneen kehitys siirtyy nyt yksityiskohtaisempaan suunnitteluun.

Airbusin nykyisillä pienemmillä Beluga-koneilla kuljetetaan Airbusin koneiden osia eri tuotantolaitoksilta yhtiön loppukokoonpanolinjoille Toulousessa, Hampurissa ja Sevillassa. Kuljetuskoneen päivitys on tarpeen A350 XWB -koneiden ja muiden lentokoneiden tuotannon kasvun takia.

“Olemme ottaneet merkittävän askeleen kohti tuotannon aloittamista vuonna 2017”, sanoo Airbusin Beluga XL -ohjelman johtaja Bertrand George. Seuraavalla vuosikymmenellä uuden isomman Beluga XL -koneen laivasto lisää Airbusin kuljetuskapasiteettia kolmanneksen.

Alkuaan Beluga XL -ohjelma julkistettiin marraskuussa 2014.  Beluga XL -malli pohjautuu A330-200-rahtikoneeseen. Koneissa käytetään brittiläisen Rolls Royce Trent 700 -moottoreita.

Airbus on valmistanut 9 000 lentokonetta noin 370 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi yli 6 000 konetta. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa, mutta on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja myös Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa.

Airbus Beluga XL

  • Kokonaispituus 63,1 m
  • Korkeus 18,9 m
  • Rungon läpimitta 8,8 m
  • Siipiväli (geometrinen) 60,3 m
  • Siipien pinta-ala 361,6 m 2
  • Kantama 2200 merimailia maksimihyötykuormalla (53 tonnilla)
  • Maksimilentoonlähtöpaino 227 tonnia

Kuva: Lentokoneosien siirtämiseen tarkoitetun Airbus Beluga-kuljetuskoneen tuleva XL-jättiversio.