RAPORTTI: Virtuaalitodellisuus ja käytetyt älypuhelimet suosioon

Virtuaalitodellisuus on kalliista hinnastaan huolimatta askeleen lähempänä kuluttajien arkea, uskoo konsulttiyritys Deloitte selvityksessään. Yhtiön mukaan myös kierrätettävien älypuhelimien markkina kasvaa 17 miljardiin dollariin ja mobiililaiiteilla pelataan yhä useammin.

Virtuaalitodellisuus vielä liian kallista kuluttajille, mutta myynnin uskotaan silti ylittävän markkinatutkija Deloitten mukaan tänä vuonna ensi kertaa miljardiin dollariin. VR-laitteistojen myynnin Deloitte ennustaa yltävän noin 700 miljoonan dollariin ja sisällön myynnin 300 miljoonaan dollariin.

Vielä tänä vuonna suurin osa kaupallisesta toiminnasta keskittyy videopeleihin, mutta tulevaisuudessa virtuaalitodellisuus voi olla läsnä mitä erilaisimmissa tilanteissa.

”Teknologia-alan tapahtumissa virtuaalitodellisuus on herättänyt paljon innostusta. Toisaalta innostus perustuu vain muutaman minuutin kokeiluun, eikä se siten anna tarkkaa kuvaa kuluttajamarkkinoiden tulevasta kysynnästä”, arvioi Deloitten Jukka-Petteri Suortti.

Monelle riittää silti tavallisempikin tekniikka. Tulevana vuonna myydään Deloitten mukaan yli 1,6 miljardia älypuhelinta. Monet niistä myydään kuluttajille, jotka päivittävät älypuhelintaan uuteen. Siksi maailmalla on syntymässä myös käytettyjen puhelimien markkinat.

Deloitten mukaan vuonna 2016 kuluttajat myyvät ympäri maailmaa noin 120 miljoonaa käytettyä älypuhelinta, mikä on jopa 40 miljoonaa puhelinta enemmän kuin vuonna. Kymmenesosa kalliimmista älypuhelimista kiertää elinkaarensa aikana 3-4 omistajan kautta.

Käytettyjen älypuhelimien markkina kasvaa keskimäärin noin 4-5 kertaa nopeammin kuin älypuhelinmarkkina yleisesti. ”Käytetyn älypuhelimen keskihinta on tänä vuonna noin 140 dollaria eli markkina kokonaisuudessaan on arvoltaan huimat 17 miljardia dollaria”, kertoo Suortti.

Vaikka pelaaminen siirtyy tämän vuoden aikana voimalla mobiililaitteisiin niin kymmenistä tuhansista pelikehittäjistä vain pari sataa menestyy. Mobiililaitteilla eli älypuhelimella tai tabletilla pelatuista peleistä kertyy liikevaihtoa maailmanlaajuisesti noin 35 miljardia dollaria, yli 20 prosenttia enemmän kuin vuonna 2015.

Deloitten TMT Predictions (LINKKI) on globaali vuosittainen tutkimus, joka luotaa teknologia-, media- ja telekommunikaatioalan kehitystrendejä ja tulevaisuudennäkymiä. Se toteutettiin loppuvuodesta 2015.