Rekat tiukemmin jonoon 5G-tekniikalla

Ericsson ja Scania aloittavat tutkimusyhteistyön, jonka avulla on tarkoitus parantaa rekkakolonnin etenemistä ja turhia vaaratilanteita teillä. LTE-verkon ja 5G-standardien kehitys tuovat uusia keinoja ajoneuvojen väliseen viestintään ja jonossa ajamiseen.

Hyötyajoneuvoja valmistaja Scania on kehittänyt jo pitkään ilmanvastuksen ja polttoaineen kulutuksen vähentämistä erityisillä ajoneuvojoukkueilla (platoon) -konseptien kehittämisessä. Tämän hetkisen lainsäädännön mukaan rekat voivat ajaa turvallisen etäisyyden päässä toisistaan ajoneuvon tutka- ja ajokontrolliominaisuuksien avulla.

Tulevaisuudessa hyödyntämällä ajoneuvojen välistä nopeampaa 5G-yhteyttä ja kontrollijärjestelmiä niin ajoneuvot voivat ajaa entistä lähempänä toisiaan turvallisesti, ja sen avulla vähentää polttoainekulujaan. Ericssonin ja Scanian tekemien selvitysten mukaan jo 4G-verkon avulla on nyt mahdollista ylläpitää luotettavaa kommunikaatioyhteyttä.

Tulevaisuudessa ajoneuvojen väliseen yhteyteen voidaan hyödyntää nopeampaa 5G-verkkoa. Näin voidaan minimoida ennakoimattomiin tilanteisiin ja verkon viiveeseen liittyviä riskejä.

“Olemme varmoja siitä, että ajoneuvojen välisiä yhteyksiä tullaan lisäämään kaikenlaisessa kuljetuksessa. Mobiiliverkkoyhteydellä varustetut älyajoneuvot pystyvät vastaamaan kasvavan matkustaja- ja rahtimäärän haasteeseen”, sanoo Ericssonin Automotive-liiketoiminnan johtaja Claes Herlitz.

“Ajoneuvojen keskinäisestä sekä ajoneuvojen ja infrastruktuurin välisestä viestinnästä on puhuttu jo pitkään. Yhteistyö Ericssonin kanssa on konkreettinen askel eteenpäin”, sanoo Håkan Schildt, Scanian Connected Services -strategiajohtaja ja liiketoiminnan kehityspäällikkö.