Huawein Tampereen tutkimusyksikkö toimintaan

Huawei on perustanut uuden tutkimus- ja tuotekehitysyksikön Tampereelle. Tänään virallisia avajaisiaan juhlivan yksikön painopiste on kuluttajatuotteisiin kehitettävässä audio- ja kuvantamisteknologiassa.

Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) kampuksella sijaitsevalle Kampusareenalle sijaitsevaan tutkimusyksikköön on rekrytoitu neljäkymmentä henkilöä, ja keskukseen rekrytoidaan edelleen lisää henkilökuntaa. Uusi yksikkö tekee tutkimusyhteistyötä Tampereen yliopistojen kanssa.

”Tampereella oli saatavilla runsaasti korkeasti koulutettua ja ammattitaitoista työvoimaa sopivilta tutkimusaloilta. He kehittävät kameraratkaisuja sekä kuvantamisen ja audion algoritmejä erilaisiin kulutuselektroniikkatuotteisiin”, sanoo Huawein Suomen tutkimus- ja tuotekehityskeskuksen johtaja Mikko Terho.

Ensimmäisen tutkimuskeskuksensa Huawei perusti Helsinkiin vuonna 2012, ja myös sinne etsitään uusia osaajia. ”Kaiken kaikkiaan Suomen tutkimus- ja tuotekehitysyksiköissä työskentelee tällä hetkellä jo yli 240 työntekijää”, Terho kertoo.

Suuren yhtiön asettuminen seudulle voi jatkossa houkutella kaupunkiin muitakin globaaleja yrityksiä. ”Huawei on hyvä esimerkki siitä, kuinka pitkäjänteistä työtä uusien ulkomaalaisten investointien saaminen Tampereelle vaatii. Lähes viiden vuoden työ kantaa nyt hedelmää”, sanoo Tampereen kaupungin kehitysjohtaja Kari Kankaala.  Samoilla linjoilla on Finpron Invest in Finland -yksikön Senior Advisor Kirsi Kokko .

Vuonna 1987 perustettu Huawei on yksityinen yritys, jonka pääkonttori sijaitsee Kiinan Shenzhenissä. Huaweillä on 18 T&K-keskusta, joista kahdeksassa Euroopan maassa eli Suomen ja Ruotsin lisäksi Belgiassa, Ranskassa, Saksassa, Irlannissa, Italiassa ja Iso-Britanniassa. Lisäksi Huaweillä on lukuisia innovaatiokeskuksia yhteistyössä tele- ja ICT-alan partnerien kanssa.

Huawei työllistää maailmanlaajuisesti yli 176 000 henkilöä, ja yrityksen 9 900 Euroopassa olevasta työntekijästä 1 200 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen (T&K) parissa. Viime vuosina yritys on nostanut voimakkaasti älypuhelimien markkinaosuuttaan Huawei- ja Honor-tuotemerkeillään. Huawei on panostanut erityisesti näyttöihin ja kameratekniikkaan.

LUE – UUTTA  – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkossa!

http://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2016?e=19307983/35580639