Opel tiristi akuista lisätehoa

Opel on saanut sähköauto Ampera-e:n toimintamatkan kasvatettua yhdellä latauksella 400 kilometriin. Uutuusmalli myös kiihtyy valmistajan mukaan nollasta 50 kilometrin tuntinopeuteen vain 3,2 sekunnissa. Ampera-e esitellään ensimmäistä kertaa Pariisin autonäyttelyssä syyskuun lopulla.

Eurooppalaisen uuden NEDC-standardin (New European Driving Cycle)  mukaan Ampera-e:llä voi ajaa 400 kilometriä yhdellä latauksella.

Opelinkin mukaan todellinen toimintamatka poikkeaa luonnollisesti NEDC-standardin arvoista, koska toimintamatkaan vaikuttavat tieolosuhteet, sää, ajotapa ja kuorma. Ampera-e:llä voi kuitenkin tavallisissa olosuhteissa ajaa helposti yli 300 kilometriä.

”Ampera-e on sähköauto, joka sopii pitkän toimintamatkansa ansiosta jokapäiväiseen käyttöön, sanoo Opelin pääjohtaja Dr. Karl-Thomas Neumann .

Ampera-e:sssa on kymmenen akkumoduulia osana auton alustaa. Kaikkiaan 288 litiumionisolusta koostuva 60 kWh:n akku on kehitetty korealaisen LG Chemin kanssa. Sähkömoottorin suorituskyky on verrannollinen 150kW/204hv tehoon.

Auto kiihtyy nollasta 50 kilometrin tuntinopeuteen 3,2 sekunnissa ja ohitustilanteissa 80 kilometrin tuntinopeudesta 120 km/h nopeuteen 4,5 sekunnissa (alustavia lukuja). Auton huippunopeus on rajoitettu 150 kilometriin tunnissa.

Ampera-e:n akut keräävät energiaa auton liikkuessa. Akku ottaa energiaa kuljettajan nostaessa jalan kaasupolkimelta ”Drive”-tilan ollessa valittuna. Kun kuljettaja kytkee “Low”-tilan, moottorijarrutus on voimakkaampi ja sitä kautta akut latautuvat tehokkaammin.

Kuljettaja voi valita ohjauspyörästä ”Regen on Demand” -tilan, jolloin talteen kerätään maksimimäärä energiaa. Tällöin moottorijarrutus on tosin niin voimakas, ettei kuljettajan tarvitse normaaliliikenteessä koskea jarrupolkimeen lainkaan pysäyttääkseen auton.

LUE – UUTTA  – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkossa!

http://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2016?e=19307983/35580639