Pankkiyhteyksiin tekoälyä hyödyntävä keskustelurobotti?

LähiTapiola järjesti hackathon-viikon, jossa startup-yritykset ideoivat uusia digitaalisia säästämisen ja sijoittamisen palveluita. Voittajaksi selvisi Ultimate.ai-niminen yritys, joka rakentaa tekoälyä hyödyntäviä chattirobotteja yrityksille. LähiTapiola miettii jo, miten palvelua voisi hyödyntää pankkitoiminnassa.

LähiTapiola Hackiin osallistui kymmenen eri alojen startup-yritystä. Tuomaristo valitsi voittajaksi Ultimate.ai –nimisen yrityksen, joka kehittää suomea ymmärtävää tekoälyä virtuaalisten asiakaspalvelijoiden ja chatti-robottien aivoiksi.

”Ultimate.ai valittiin voittajaksi innovatiivisen palvelun ja hyvin tehdyn taustatyön vuoksi. Yrityksen ehdotus vastasi parhaiten LähiTapiolan tarpeita ja ehdotuksessa hyödynnettiin oivallisesti modernia teknologiaa”, sanoo Hackin tuomariston puheenjohtaja, LähiTapiola Henkiyhtiön toimitusjohtaja Minna Kohmo.

Ultimate.ai:n palvelussaan hyödyntämä tekoälyn taustalla on tietokone tai tietokoneohjelma, joka kykenee älykkäisiin toimintoihin, kuten esimerkiksi järkevien keskustelujen käymiseen asiakkaiden kanssa verkon kautta.

”Suomessa ei ole vastaavia tekoälyä hyödyntäviä chatti-robotteja vielä käytössä, mutta maailmalta sellainen löytyy, esimerkiksi lentoyhtiö KLM:n check-in-järjestelmästä”, sanoo Ultimate.ai:n Reetu Kainulainen. Tekoäly oppii toimimaan Kainulaisen mukaan fiksummin käytön myötä.

LähiTapiola jatkaa keskusteluja yrityksen kanssa siitä, miten hänen tarjoamaansa palvelua voisi hyödyntää LähiTapiolassa. Tekoälyn kehittäminen on laajemminkin olennaista, koska esimerkiksi konsulttiyritys Accenturen tutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntämisellä saataisiin selkeää kasvua myös Suomen talouteen.

Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa. (LINKKI)

LUE – UUTTA  – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!