Klassikkoauto muuttui sähköautoksi

Jaguarin urheiluautojen klassikkomalli E-type on muuttunut sähkötoimiseksi. Enzo Ferrarin maailman kauneimmaksi autoksi aikanaan ylistämä E-type on saanut sähköisen voimalinjan ja litiumioniakut. Katso videolta, mitä muuta klassikkoautosta on muutettu.

Sähkö-Jaguar esiteltiin yleisölle yrityksen Tech Fest -tapahtumassa Lontoossa. Uusi E-type Zero perustuu vuoden 1968 E-type Series 1.5 Roadsteriin. Konseptiauto on rakennettu yhtiön uudella Classic Works verstaalla Coventryssa, Iso-Britanniassa.

Jaguarin E-type on monen mielestä todennäköisesti maailman kaunein sähköauto ainakin retromittarein katsottuna

Sähkö-E-type on pyritty pitämään mahdollisimman lähellä alkuperäistä Jaguarin Series 1.5 Roadsteria, joten muutokset on tehty lähinnä voimalinjaan, ja alkuperäisen mukaiset ajovalot on toteutettu ledeillä.

Ajomatkaa yhdellä latauksella on 270 kilometriä ja 40 kWh akusto latautuu tyhjästä täyteen 6-7 tunnissa. Latauspistoke sijaitsee polttoainetäyttöaukon paikalla.

Sähköauton litium-ioni-akusto on istutettu XK-moottorin paikalle ja sähkömoottori on laitettu vaihdelaatikon tilalle akkujen taakse. Sähköistys toimii kaikissa vuosien 1949 ja 1992 välillä valmistetuissa automalleissa, joissa on Jaguarin kuusisylinterinen XK-moottori.

220 kilowatin sähkömoottori siivittää E-type Zeron nollasta sataan 5,5 sekunnissa – sekunnin nopeammin kuin alkuperäinen Series 1 E-type. Tehoa on tosin rajoitettu, millä on optimoitu sähköauton ajokokemusta.

Sähkö-Jaguarin muuta rakennetta, alustaa tai jarruja ei ole muutettu. Osa E-type Zeron komponenteista ovat samoja kuin ensi vuonna markkinoille saapuvassa Jaguarin täyssähköautossa I-PACE mallissa.

LISÄÄ: Jaguarin E Type -urheiluauton tekniikkaa (LINKKI) ja (LINKKI, video)