Automaattiasemia rajatarkastuksiin – Suomi mukana

Automaattinen rajatarkastus on kasvava trendi Euroopan ulkorajoilla. Uusilla harmonisoiduilla ratkaisuilla on luvassa aiempaa nopeampia rajatarkastuksia ja lyhyempiä jonotusaikoja. Suomesta  FastPass-hankkeessa on ollut VTT:n lisäksi suomalaisyrityksiä ja viranomaistahoja.

FastPass-hankkeessa kehitetyt automaattiset rajatarkastusjärjestelmät voivat toimia mallina tulevaisuuden automatisoiduille ABC (Automated Border Control) -rajatarkastusratkaisuille. Ne tehostavat EU:n ulkorajojen turvallisuusriskien hallintaa ja lisäävät viranomaisten kapasiteettia käsitellä kasvavia matkustajavirtoja.

Automaattinen itsepalvelurajantarkastus Wienin lentoasemalla. Kuva AIT

”Arvioimme hankkeessa automaattisten rajatarkastusjärjestelmien riskejä ja haavoittuvuuksia henkilöllisyyden tunnistamisessa. Kehitimme rajatarkastusprosesseja ja älykkääseen datankäsittelyyn perustuvia hälytysratkaisuja,” kertoo VTT:n hankevastaava Sirra Toivonen.

VTT:n rinnalla myös suomalainen turvallisuusala on ollut mukana kehitystyössä. Samalla on luotu uusia markkinoita suomalaistuotteille.

”Hanke on mahdollistanut valvontaohjelmistojemme uusien ominaisuuksien kehittämisen ja siten parantanut kykyämme vastata nopeasti kehittyviin asiakastarpeisiin. Emme usko, että näitä edistysaskeleita olisi tapahtunut ilman laajaa, kansainvälistä FastPass-yhteistyötä, kertoo toimitusjohtaja Petri Bäckström, Mirasys Oy:stä.

Myös sormenjälkeen perustuva Deltabitin tunnistustekniikka sai vetoapua projektista. ”Saimme projektissa vahvistuksen siitä, että osaamisemme ja kokemuksemme on maailman kärkiluokkaa, sanoo toimitusjohtaja Jukka Hosio Deltabit Oy:stä.

Kehitettyjä innovatiivisia toimintamalleja testattiin ja arvioitiin käytännössä rajanylityspaikoilla Itävallassa lentoasemalla, Kreikassa satamassa ja Romaniassa maarajalla. Itsepalveluautomaattien käyttö ei ole kuitenkaan vielä vakiintunut, ja erityisesti matkustajat vasta opettelevat ja totuttelevat niihin.

Aloituskuva: Automaattinen rajanylitys autolla Romaniassa. Kuva Magnetic Autocontrol.

TAUSTAA: FastPass

Nelivuotisen hankkeen kokonaisbudjetti oli 15,5 miljoonaa euroa, josta EU:n rahoitusosuus on 11,3 miljoonaa euroa. Projekti päättyi vuonna 2017, ja sitä koordinoi AIT Itävallasta.

Suomesta osallistuvat VTT:n lisäksi Rajavartiolaitoksen Raja- ja merivartiokoulu, Finavia Oyj, Mirasys Oy, Deltabit Oy ja Tampereen yliopisto. Suomen lisäksi 27 partnerin joukossa on osallistujia Itävallasta, Saksasta, Belgiasta, Isosta-Britanniasta, Puolasta, Kreikasta ja Latviasta.

LISÄÄ: Fastpass-hanke (LINKKI) ja Recommendations for future ABC installations, Best practices -julkaisu (LINKKI, pdf)

Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa (LINKKI).

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi!

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2017