Televisiokuva muutti nettiin – live koukuttaa

Television livelähetysten ja -tapahtumien suosio on edelleeb huipussaan, mutta samalla rinnalle ovat tulleet verkon suoratoistopalvelut. Markkinatutkimuslaitos Deloitten teknologiatrendikatsauksessa ennustetaan, että livelähetysten ja -tapahtumien liikevaihto olisi vuonna 2018 maailmanlaajuisesti  jo noin 550 miljardia dollaria.

Television live-lähetysten suuresta suosiosta huolimatta suoratoistopalvelut, esimerkiksi Netflix ja HBO vievät katseluminuutteja perinteiseltä televisiotoimijoilta, erityisesti nuorten keskuudessa. Toisaalta Suomessa Yleisradion Areena ja kaupallisten TV-toimijoiden tarjonta on myös laajaa ja erilaistaa tarjontaa.

Vuoteen 2020 mennessä Deloitten mukaan maailmassa ennustetaan olevan yhteensä jo yli 680 miljoonaa suoratoistopalveluiden tilaajaa, ja yhä useampi kuluttaja on myös valmis maksamaan niiden sisällöstä. Televisio ei kuitenkaan kuole vaan livesisällöt koukuttavat Deloitteen mukaan edelleen.

”Digitaalisten sisältöjen määrän kasvu ei ole vähentänyt kuluttajien kiinnostusta mediaa kohtaan, vaan lisännyt sitä. Livelähetykset ja -tapahtumat ovat ikkuna sosiaaliseen kanssakäymiseen’’, sanoo Deloitten teknologia, media ja telekommunikaatio -toimialasta vastaava osakas Jukka-Petteri Suortti.

Häenen mukaansa digitalisaation ansiosta ja esimerkiksi sosiaalisen median kautta yhä useammalla kuluttajalla on pääsy livesisältöihin ja siten he kokevat olevansa osa tapahtumaa.

”’Esimerkiksi Linnan Juhlat on vuodesta toiseen kirkkaasti Suomen suosituin TV-lähetys. Se saa parhaimmillaan yli kolme miljoonaa suomalaista TV:n ääreen”, huomauttaa Deloitten Jukka-Petteri Suortti .

Kuva: Yle Areenan hybridisovellus.

Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa (LINKKI).

LUE – UUTTA  – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue tästä ilmaiseksi!