Etla selvitti: Suomi heikkeni digilistalla

Suomi putosi viimevuotiselta hopealta pronssille uusimmassa 22 maata kattavassa Digibarometri-tutkimuksessa. Yhdysvallat harppasi kuudennelta sijalta toiseksi, Suomen ohi. Norja jatkaa kärjessä.  Ruotsi ja Tanska menettivät sijoituksiaan viime vuoteen verrattuna ja löytyvät sijoilta viisi ja kuusi.

Suomi oli vielä kaksi vuotta sitten digibarometrin ykkönen, sittemmin sijoitus on tippunut yhdellä vuosittain. Toisin olisi voinut uskoa, sillä erityisesti valtiohallinto on digitalisoinut palveluitaan nopeasti verottajasta Trafiin.

’’Kyse ei ole siitä, että Suomi olisi digitaantumassa. Vertailumaissa kehitys on kuitenkin ollut jonkin verran rivakampaa, sanoo Digibarometrin toteuttaneen Etlatiedon toimitusjohtaja Petri Rouvinen.

Digibarometrissa mitataan digitaalisuuden yhteiskunnallista hyödyntämistä ja maat laitetaan järjestykseen 36 muuttujan perusteella. Mittaus toteutetaan kolmella tasolla – edellytykset, käyttö ja vaikutukset – sekä kolmella pääsektorilla – yritykset, kansalaiset ja julkinen sektori.

Kaikkina vuosina Suomen Digibarometri-sijoitusta on pönkittänyt tasaisuus eri ulottuvuuksissa. Tämän vuoden Digibarometrissa Suomen edellytykset digitaalisuuden hyödyntämiseen ovat maailman toiseksi parhaat.

Käytössä ja erityisesti vaikutuksissa sijoitumme hieman heikommin. Suomessa on esimerkiksi moniin muihin maihin verrattuna korkea ICT-pääoman taso, mutta sen vaikutus talouskasvuun on vertailumaiden heikoimpia.

Yritykset ovat aiemmin olleet johtava digisektori. Nyt suomalaisyritysten asema heikkenee suhteessa kansainvälisiin verrokkeihin. Esimerkiksi norjalaisyrityksiä selvästi yleisemmät ICT-osaajien rekrytointivaikeudet rajoittavat suomalaisten yritysten menestystä.

Julkinen sektori säilyttää selvityksessä hyvän asemansa, kansalaisten kohdalla taas Suomen suhteellinen asema heikkenee yhdellä pykälällä viimevuotiseen verrattuna. Suomi on ollut tähän asti mitalisijoilla koko Digibarometrin historian ajan.

Suomen keskeinen haaste on Etlatiedon toimitusjohtaja Petri Rouvisen mukaan, että digitaalisuuden edellyttämiä syvällisiä toimintatapamuutoksia tehdään edelleen laiskasti.

”Uudet ratkaisut tuodaan organisaatioihin ilman uuden teknologiaan edellyttämiä muutoksia eikä liiketoimintamalleja mietitä uudestaan digin tuomien mahdollisuuksien näkökulmasta. Tällöin osa hyödystä jää saavuttamatta. Suomi toki hyötyy digistä, mutta ei saa siitä mitään erityistä kilpailuetua suhteessa lähimpiin verrokkimaihin, sanoo Rouvinen.

TAUSTAA: Digibarometri jo viidettä kertaa

Suomen digitaalista asentoa kuvaava ja ennustava Suomen Digibarometri julkaistiin nyt viidettä kertaa. Sen toteutti Etlatieto. Digibarometrin ovat tilanneet Business Finland, liikenne- ja viestintäministeriö, Teknologiateollisuus ja Verkkoteollisuus

Digibarometri 2018 -julkaisussa on myös kolme teemaosiota. Näistä ensimmäisessä esitellään tekoäly-kiihdyttämön työkalu ja toisessa Googlen ja Vainu.io:n tutkijat esittelevät viitekehyksen myynnin ja markkinoinnin digitransformaation hahmottamiseen.

Raportin kolmannessa teemaosiossa Aalto-yliopiston ja Etlan tutkijat kartoittavat nykyistä parempia tapoja organisoida tiedon jakamisen markkinoita. Jos siinä onnistutaan niin se vähentäisi nykyisten digijättien valtaa ja lisäisi taloudellista hyvinvointia laajemmin Suomessa.

Lisää: Digibarometri 2018 -raportti (LINKKI, pdf) ja aiemmat vuoden 2017 (LINKKI, vain esityskalvot,pdf), 2016 (LINKKI,pdf), 2015 (LINKKI,pdf) ja 2014 (LINKKI,pdf)

Kuvituskuva: Shutterstock

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA  – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2018/