Mobiilimaksaminen vasta lyömässä läpi – turvallisuus mietityttää

Mobiilimaksaminen myymälöissä ja kavereiden kesken on yleistynyt tutkimuslaitos Deloitten mukaan vauhdilla Pohjoismaissa. Suomi tulee kuitenkin muiden Pohjoismaiden perässä, eivätkä hyödyt kuluttajille ole vielä selkeytyneet. Myös turvallisuus mietityttää suomalaisia.

Deloitten tutkimuksen mukaan vain 20 prosenttia suomalaisista älypuhelimen omistajista on käyttänyt puhelintaan ostosten maksamiseen kivijalkamyymälässä.Ruotsalaisista ja tanskalaisista mobiilimaksua kaupassa on käyttänyt reilut 60 prosenttia ja norjalaisistakin noin puolet. Vaikka mobiilimaksaminen yleistyy Pohjoismaissa vauhdilla, vasta 13 prosenttia käyttää sitä vähintään viikoittain.

”Mobiilimaksaminen on nyt selvästi lyömässä läpi myös Suomessa. Asenteiden muutoksesta kertoo esimerkiksi MobilePay-sovelluksen käyttöluvut, jotka ovat hurjassa kasvussa. Pelkästään tämän vuoden ensimmäisellä puolikkaalla sillä siirrettiin Suomessa yli 100 miljoonaa euroa”, kertoo Deloitten pankkisektorin johtaja Johanna Andersén.

Myös vähittäiskaupat ovat ymmärtäneet mobiilimaksamisen mahdollisuudet ja ovat aktiivisia asiakkaiden ostokokemusta helpottavien maksutapojen käyttöönottamisessa. K-ryhmä ilmoitti Andersenin mukaan juuri seuraavansa S-ryhmän aloitetta ja ottavansa MobilePayn käyttöön suuressa osassa myymälöitään

Heinä-elokuussa 2018 toteutetun tutkimuksen mukaan Suomessa mobiilimaksamiseen kivijalkamyymälässä käytetään yleisimmin pankkien tarjoamia maksupalveluita. Viime vuonna lanseerattua Apple Pay:ta on käyttänyt vain seitsemän prosenttia suomalaisista mobiilimaksajista.

Mobiilimaksamiseen käytettävien palveluiden kenttä on Deloitten mukaan vielä sekava eivätkä hyödyt ole kuluttajille selkeitä. 38 prosenttia ei käytä mobiilimaksamista, koska ei tunnista sen hyötyjä verrattuna muihin maksutapoihin. Myös mobiilimaksujen turvallisuus huolestuttaa, 29 prosenttia ei pidä mobiilimaksamista tarpeeksi turvallisena vaihtoehtona.

Myös rahan siirtäminen toiselle henkilölle puhelinnumeron perusteella on nousemassa yhä suuremmaksi ilmiöksi. Suomessa 40 prosenttia kuluttajista on jo siirtänyt rahaa mobiililaitteella kaverille, mutta vasta 11 prosenttia tekee tätä vähintään viikoittain. Sen sijaan Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa jopa yli 80 prosenttia siirtää rahaa mobiilisti ja vähintään viikoittain sitä tekee jo reilu kolmannes.

Tiedot perustuvat Deloitten Global Mobile Consumer Survey -selvitykseen, jossa tutkittiin yli 54 000 kuluttajan mobiilikäyttäytymistä 35:ssä maassa. Pohjoismaissa tutkimukseen vastasi 5 010 kuluttajaa, Suomesta vastaajia oli tuhat.

Lisää: Deloitten kuluttajien mobiilikäytön selvitys 2018 (LINKKI, pdf)

Kuva: Deloitte