Älypuhelimien myynti laski – halvempi on parempi?

Kodintekniikan kauppa 2,2 prosentin kasvuun vuoden ensimmäisellä puoliskolla, mutta älypuhelimien kysynnän arvo laski 4,4 prosenttia, kertoo Elektroniikan tukkukauppiaiden uusin tilasto. Särkyneen puhelimen tilalle on varmaan valittu useimmiten halvempi malli.

Älypuhelimia ostettiin kappalemäärissä 0,3 prosenttia enemmän kuin samaan aikaan viime vuonna, mutta keskihinta laski peräti 4,6 prosenttia, joten myynti kääntyi 4,4 prosentin laskuun. Kaikkiaan matkapuhelimia myyntiin puolessa vuodessa 932 227 kappaletta.

Monelle kännykkäostajalle keskihintaluokan Android-puhelin on ollut varmaan paras valinta. Esimerkiksi viime kuukausien operaattoreiden myyntilistalla on ollut johdossa keskihintainen Samsung A40-malli, mutta myös muut Huawein, Honorin ja Nokian keskihintaiset ovat käyneet hyvin kaupaksi.

Sen sijaan perinteisten näppäinpuhelimien myynti laskee koko ajan Nokian 3310-boomista huolimatta. Moni seniorikin valitsee jo älypuhelimen. Peruspuhelimia myytiin tammi-kesäkuussa silti edelleen 73 691 kappaletta, jossa laskua lähes 23 prosenttia. Ja myynnin arvo laski myös lähes saman verran.

Tablettitietokoneiden myynti kasvoi Elektroniikan tukkukauppiaiden tilaston mukaan yhdeksän prosenttia, mutta kannettavien ja pöytätietokoneiden laski 0,8 prosenttia. Älykellojen myynti kasvoi huimat 80,7 prosenttia verrattuna viime vuoteen. Niitä myydäämn jo yli 123 000 puolessa vuodessa.

Televisiomyynnissä suurin osa alkuvuonna hankituista oli uusia 4k UHD -malleja, joiden  myynti kasvoi arvoltaan vuoden ensimmäisellä puoliskolla 5,9 prosenttia. Hintojen rajusta halpenemisesta kertoo, että kappalemäärissä kasvua mitattiin peräti 18,4 prosenttia.

’’Kun tarkkuus kasvaa ja kuvanlaatu kehittyy, sisältöä halutaan katsoa yhä isommalta ruudulta. Niinpä 55- ja 65-tuumaisten mallien myynti edustaa jo 60 prosenttia koko tv-kaupasta, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.

Televisioon liitettävien soundbar- ja soundbase-kaiuttimien myynti nousi 24,2 prosenttia ja muiden kaiuttimien peräti 65,7 prosenttia. Langattomat bluetooth-kaiuttimet ylsivät 10,9 prosentin kasvuun.

Tietokone- ja pelikuulokkeiden myynti kasvoi 2,8 prosenttia ja hifi- ja mobiilikuulokkeiden 30,6 prosenttia. Yhä suurempi osa kuulokkeista on langattomia.

Koko kamerakaupan lasku jatkui 11,1 prosentin vauhtia, mutta esimerkiksi action-kameroiden myynnin arvo nousi pitkästä aikaa 13,6 prosentia.

Peilittömät järjestelmäkamerat kasvattavat vuoden ensimmäisellä neljänneksellä syntynyttä etumatkaansa peilietsinkameroihin. Niiden myynti kasvoi 7,6 prosenttia ja peilietsinkameroiden laski 35,3 prosenttia.

Päivitetty 12.8.2019

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2019/