Posti tuo digiajan kivijalkakaupan nettimyyntiin

Viime ajat kovassa julkisuuspyörityksessä ja kannattavuusongelmissa ollut Posti hakee apua tuomalla kasvavaa verkkokauppaa varten oman Box-nimisen tilan Helsingin ydinkeskustaan. Kyseessä on yrityksenuusin avaus, jonka avulla yritys hakee entistä vahvempaa kasvua verkkokaupassa.

Postin marraskuun alussa aukeavassa uudessa tilassa on muun muassa sovituskopit, jättimäinen pakettiautomaatti ja digitaalinen kioski. Box palvelee myös verkkokauppiaiden kivijalkakauppana ja Postin uusien digipalveluiden testitilana.

”Uusi Keskuskadulle avattava tila kuvaa hyvin verkkokaupan ja Postin historiallisen nopeaa muutosta’’, sanoo Postin asiakaskokemus ja -kanavat -yksikön johtaja Kaisa Ilola.  Tämän vuoksi Postin on myös hänen mukaansa muututtava.

Uudessa pisteessä kuluttaja voi sovittaa tilaamansa vaatteet siltä seisomalta, joten sillä pyritään yhdistämään perinteisen kivijalkakaupan ja verkkokaupan toiminnot. Posti uskoo, että toiminnan avulla yhdistelmä on myös saatavissa myös eri kokoisten yritysten käyttöön.

”Jos asiakas on tilannut verkkokaupasta vaatteita, hän voi sovittaa niitä saman tien paikan päällä. Jos vaatteet sopivat, erinomaista. Jos ne eivät istu, palautus onnistuu heti ilman turhaa lenkkiä kodin kautta. Myös muut lähetykset voi purkaa Boxissa saman tien ja jättää materiaalit meille kierrätettäviksi tai muiden käytettäviksi”, Ilola kertoo.

Box tulee toimimaan myös Postin ja sen asiakkaiden kokeilutilana. Boxissa tullaan testaamaan esimerkiksi Postin pakettien ja kirjeiden lähetystä uuden itsepalvelupäätteen avulla. Sillä voi maksaa lähetyksen ja olla halutessaan videoyhteydessä Postin asiakaspalveluun. Ensimmäiset kokeilut ovat jo alkaneet, koska niitä on tarkoitus käyttää myös jatkossa avattavissa OmaPosti-kioskeissa.

Verkkokauppiaat voivat pitää Postin Boxissa omia tilaisuuksiaan ja käyttää sitä tuotteidensa näyteikkunana. Tilassa tulee työskentelemään myös Postin palvelumuotoilijoita. He suunnittelevat ja testaavat Postin digipalveluita, kuten OmaPosti-sovellusta yhdessä asiakkaiden kanssa.

Uuden Box-toiminnon avulla Posti hakee uutta kasvua paketti ja verkkokaupasta sekä logistiikasta.  Meneillään on Postin historian suurin rakennemurros, jossa kuluttajien tarpeet muuttuvat, digitalisaatio lisääntyy ja kirjepostin sijaan pakettien määrä kasvaa ja kilpailu kiristyy. Vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla nähtiin myös historiallinen käänne, kun koko Postin liikevaihdosta paketti- ja verkkokauppa sekä logistiikka toivat jo yli puolet.

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta