Suomessa puutetta jo komponenteista – Korona toi ongelmat

Korona-virus on ollut shokki myös arvoketjuista riippuvaiseen Suomen talouteen, arvioivat Elinkeinoelämä ETLA:n tutkijat. Pahimmassa vaarassa ovat yritykset, jotka tarvitsevat elektroniikkakomponentteja, ajoneuvojen osia ja lääkkeiden ainesosia. Suomessa toimitusketjun ongelmista ovat kertoneet muun muassa Ponsse, Valmet Automotive, John Deere ja Helkama.

Ulkomainen tuontiriippuvuus toimialoittain. Kaavio koskee vuotta 2015, joka on tällä hetkellä tuorein saatavilla oleva tilastotieto.

Koronaviruspandemia ja sen torjuntatoimet ovat aiheuttaneet vakavia häiriöitä yritysten ja kokonaisten toimialojen globaaleihin arvoketjuihin. Varsinkin kun tuotannon tarvitsemista välituotteista kuten elektroniikan komponenteista jopa 70‒80 prosenttia ostetaan ulkomailta.

Vahvasti tuontiriippuvaisia aloja Suomessa ovat öljytuoteteollisuus, kemianteollisuus ja elektroniikkateollisuus. Tähän joukkoon kuuluvat myös moottoriajoneuvojen valmistus ja lääketeollisuus. Palveluissa tuontiriippuvuus on yleensä pienempää.

Tuontiriippuvuus on Suomessa korkea erityisesti elektroniikkakomponenteissa, ajoneuvojen osissa, lääkkeissä ja lääkkeiden ainesosissa.

Etlan tutkimuspäällikkö Tero Kuusi ja (oik) tutkimusjohtaja Jyrki Ali-Yrkkö.

Koronan vaikutukset voivat jättää Etlann mukaan myös pysyvämpiä muutoksia.

Etlan tutkimusjohtaja Jyrki Ali-Yrkön mukaan globaalisti hajautuneiden ketjujen sijaan saattaa syntyä ketjuja, joiden osat ovat lähempänä toisiaan, esimerkiksi maanosittain tai alueellisella tasolla.

’’Kuin vastauksena tähän, Business Finland avasi juuri yrityksille uuden rahoituspalvelun, jota voidaan käyttää myös arvoketjujen uudelleenrakentamiseen’’, arvioi Ali-Yrkkö.

Rahoitus voisi auttaa esimerkiksi tuotannon sijoittamisessa toiselle alueelle tai tuotannon palauttamisessa kotimaahan.

’’Kun pitkien ketjujen riskit kasvavat, maiden sisällä aletaan varmasti tuottamaan enemmän sellaisia hyödykkeitä, joita aiemmin tuotiin muualta, toteaa myös Etlan tutkimuspäällikkö Tero Kuusi.

Lisää: Korona-shokki talouteen – Missä määrin Suomi on riippuvainen ulkomaisista arvoketjuista? Jyrki Ali-Yrkkö ja Tero Kuusi, Etla Muistio 87 (Tiivistelmä. LINKKI, pdf)

Kuva: Valmet Automotive on tiedottanut Salon uuden akkupakettitehtaan komponenttien saatavuusongelmista autotehtaan lisäksi, uutinen Uusiteknologia.fi  18.3.2020 (LINKKI).  Salon uusi tehdas on rakennettu Nokian entisiin kännykkätehtaan tiloihin.