Litiumioniakkuihin suomalaista puuhiiltä – koelaitos rakenteilla

Metsäjätti Stora Ensolle on rakenteilla Kotkan Sunilaan ensimmäinen akkumateriaaliksi sopivan puumateriaalin koelaitos. Siellä tullaan valmistamaan uusiutuvaa puupohjaista hiiltä akkuteollisuuden tarpeisiin, jolla voidaan korvata sähköautojen litiumioniakkujen grafiittiosat.

Stora Enso ilmoitti jo heinäkuussa 2019 investoivansa 10 miljoonaa euroa biopohjaisten hiilimateriaalien valmistukseen Sunilassa. Koelaitos valmistuu vuoden 2021 alussa.’

’Koelaitos rakennetaan, jotta voisimme hyödyntää biomassasta erotettua, kuivattua ligniiniä”, kertoo Lauri Lehtonen Biomaterials-divisioonan innovaatiojohtaja Stora Ensolta.

Muuntamalla puusta eroteltu ligniini kovahiilipohjaiseksi anodimateriaaleiksi litiumioniakuille, voidaankorvata akuissa yleisesti käytettävä uusiutumaton, synteettinen grafiitti. Sunilassa tullaan valmistamaan tehtaan erikoiskuivaa ligniiniä.

”Uskomme, että runsaasti saatavilla olevan uusiutuvan raaka-aineen – eli puun – käyttö on ratkaisevan tärkeää, jotta löydämme kestävämpiä ja edullisempia vaihtoehtoja fossiilisille tai louhituille materiaaleille, joita on maailmassa rajoitetusti saatavilla”, Lauri Lehtonen kiteyttää.

Ligniini on luonnon toiseksi yleisin makromolekyyli selluloosan jälkeen. Sitä on kaikissa kasveissa, ja se muodostaa jopa kolmanneksen puun koostumuksesta. Ligniini on uusiutuva ja myrkytön raaka-aine, jonka alkuperä on jäljitettävissä metsään saakka.  Ligniinin sisältämällä hiilellä voidaan korvata uusiutumatonta hiiltä.

Stora Enso on tuottanut ligniiniä jo teollisesti Sunilan tehtaalla vuodesta 2015 lähtien, mutta nyt haetaan jatkojalostusta akkukäyttöön. Vuotuinen tuotantokapasiteetti on 50 000 tonnia, mikä tekee Stora Ensosta maailman suurimman kraftligniinin tuottajan.

”Olemme panostaneet ligniinin potentiaalin hyödyntämiseen jo pitkään ja nyt kehitys huipentuu ainutlaatuiseen Sunilan koelaitokseen”, sanoo koetehtaiden johtaja Kari Nikunen Stora Ensolta.

TAUSTAA

  • Maailmanlaajuisten akkumarkkinoiden ennustetaan kymmenkertaistuvan viidessä vuodessa etenkin lisääntyvän sähköisen liikkumisen vuoksi.
  • Alla on kysyntää korkealaatuisille, edullisesti hinnoitelluille ja vastuullisille materiaaleille.
  • Ympäristölle vastuullisempia materiaaliratkaisuja halutaan Stora Enson mukaan entistä enemmän niin autoteollisuudessa kuin kuluttajaelektroniikassa.