Käytännön tietoa IoT-ratkaisuista uusilla tavoilla – e-kirjasta mobiilipeliin

Päijät-Hämeen LAB-ammattikorkeakoulun IoT- osaamisprojektissa on koottu IoT-tietoa uusin keinoin. Tarjolla on verkon kautta IoT-aiheinen e-kirja, Youtube-animaatioita ja uusimpana IoT-pohjainen mobiilipeli.

LAB:n IoT-alueen osaamisloikka-hanke oli Euroopan sosiaalirahaston rahoittama. Hankkeen tavoitteena oli tuottaa IoT-laitteisiin ja IoT-teknologioihin liittyvää uudenlaista koulutustarjontaa e-kirjasta youtube-videoihin.

IoT-aiheiseen e-kirjaan on koottu 11 artikkelia, joissa kuvataan LAB-ammattikorkeakoulun eri hankkeiden toimenpiteitä, sekä alueen yritysten ja LAB-ammattikorkeakoulun yhteistyökumppaneiden toimintaa aiheeseen liittyen.

Hankkeessa on julkaistu myös mobiilipeli, Putiikki, joka yhdistää uudella tavalla oppimisen ja mobiilipelaamisen. IoT-pelin kehittämisestä vastasi LABissa työskentelevä kolmen hengen tiimi, jossa olivat hankkeen projektipäällikkö Ria Gyntherin lisäksi ohjelmoija Katri Putkonen ja graafisena suunnittelija Oona Rouhiainen.

”IoT on käsitteenä laaja ja monesti haastava hahmottaa. Onnistuessaan pelillistäminen sopii juuri tällaisiin tilanteisiin ja aktivoi pelaajan motivaation sekä kiinnostuksen uuden oppimista kohtaan”, kertoo mobiilipelin suunnittelijanakin toiminut Ria Gynther LAB:sta.

Putiikki on kehittäjien mukaan helposti opittava ja kaikille sopiva peli, mutta se on suunnattu inspiroimaan erityisesti kaupan- ja palvelualan henkilöstöä sekä alasta kiinnostuneita nuoria.  Sovelluksen voi ladata edelleen ilmaiseksi Android-laitteille Google Play -kaupasta.

Lisää: LAB-ammattikorkeakoulun IoT-osaamisloikka-hanke (LINKKI), e-kirja (LINKKI, pdf, 2,6 Mt), Youtube-videot (LINKKI) ja IoT-peli Android-puhelimiin (LINKKI).