Kansa kuuntelee musiikin pääosin ilmaiseksi

Musiikin suoratoistopalveluita käyttää jo yhdeksän kymmenestä suomalaisesta, mutta vain 35 prosenttia haluaa maksaa niistä. Suosituimpia musiikkipalveluita ovat uuden selvityksen mukaan videokanava Youtube ja vastaavat mainosrahoitteiset nettipalvelut. Suosituin maksullinen VOD-suoratoistopalvelu on Netflix ja toisena verovaroin hoidettu Yleisradion Areena.

Musiikin striimaus pohjoismaissa ei ole enää Polaris Nordic: Digital Music in the Nordics 2022  -tutkimuksen mukaan kokonaisuutena kasvanut, mutta maksullisia palveluita käytetään jonkin verran enemmän. Suomen, Tanskan, Norjan ja Ruotsin digitaalisia musiikinkuuntelutottumuksia mittaava tutkimus tehtiin huhti-toukokuussa 2022 yhteistyössä Teoston, Tanskan tekijänoikeusjärjestö Kodan ja Norjan Tonon kanssa. Tutkimus tehdään joka toinen vuosi ja sen toteuttaa tutkimusyhtiö YouGov.

Eniten maksulliset suoratoistokanavat kasvoivat Ruotsissa (52 –> 59 %) ja Tanskassa (56 –> 57 %), mutta Suomessa maksullisia musiikkipalveluita käyttäneiden määrä kasvoi kahdessa vuodessa vain 32 prosentista vuodessa vain 35 prosenttiin.  ”Jostain syystä maksuttomat palvelut riittävät yhä monelle suomalaiselle musiikinkuluttajalle”, sanoo Teoston lisensointijohtaja Markus Kaarto.

Kolme yleisintä syytä olla käyttämättä maksullisia musiikin suoratoistopalveluita liittyvät koko tutkimusaineistossa yksilön yleisesti vähäiseen musiikinkuunteluun (35 %), hyvien ilmaisversioiden löytymiseen (30 %, Suomessa jopa 41 %) ja maksullisten suoratoistopalveluiden kalleuteen (28 %). Lisäksi Suomessa musiikinkuluttaja käyttää päivittäin musiikin striimaamiseen noin 2,7 tuntia, vähiten muihin pohjoismaihin verrattuna.

Kaikissa Pohjolan maissa videokanava YouTube musiikin striimauksen ykkönen, vaikka sen käyttö on hieman laskenut (70 % pohjoismaissa, 81 % Suomessa. Myös Spotifyn käyttö on laskenut hieman Ruotsissa ja Tanskassa, mutta noussut Norjassa ja Suomessa. Suomessa Spotifya käyttää selvityksen mukaan 54 prosenttia vastaajista (vuonna 2020: 52 %).

Youtube rinnalla eniten kahdessa vuodessa on noussut lyhytvideoihin painottuneiden Instagramin ja TikTokin käyttö musiikkialustoina. Suomessa TikTokista musiikkia kuuntelee 16 prosenttia vastaajista (vuonna 2020: 9 %) ja Instagramista 21 prosenttia (vuonna 2020: 16 %).

Suoratoistopalveluissa musiikin lisäksi maksullisten video on demand- eli tv- ja elokuvasuoratoistopalveluiden (VOD) käyttö on noussut pohjoismaissa kahden vuoden aikana merkittävästi, 69 prosentista 81 prosenttiin.  Suomessa maksullisia VOD-palveluita käyttää nyt 72 prosenttia vastaajista (vuonna 2020: 61 %). Suomen suosituin VOD-palvelu on kuukausimaksullinen Netflix, jota kertoo katsovansa 48 prosenttia vastaajista. Toiseksi suosituin palvelu Suomessa on maksuton Yle Areena, jota katsoo 37 prosenttia vastaajista. Seuraavaksi suosituimpia ovat maksulliset CMore, Ruutu+ ja Disney+, joiden kautta sisältöä katsoo noin 17–18 prosenttia vastaajista.

Lisää: Polaris Nordic: Digital Music in the Nordics 2022 -tutkimus (LINKKI, pdf).

Kuvituskuva: Suurien musiikin suoratoistopalveluiden rinnalla tarjolla on myös äänenlaatuun panostava Qobuz 16.4.2021 (LINKKI).