Autojen kosketusnäyttöihin uudenlaiset rullasäätimet

Autojen ilmastointia tai radion äänenvoimakkuutta on säädetty pitkään mekaanisin kiertokytkimin. Kosketusnäyttöjen tultua nekin halutaan mukaan, joten Microchip ja Panasonic ovat luoneet ratkaisun, joka tukee kosketusnäytöllä pyöriviä koodereiden ja mekaanisten kytkimien havaitsemista ja raportointia.

Nykyautojen käyttöliittymäsuunnittelijat haluavat yhdistää kosketusnäyttöihin mekaanisestu pyörivän enkooderin.

Piirivalmistaja Microchip maXTouch Knob on Display (KoD) -ohjaimella voidaan ohjata näyttöpaneelin yläosaan sijoitettavan pyörivän kooderin avulla.  Pyörityksen lisäksi siinä on myös pystysuora rengastyöntötoiminto.

Toisin kuin perinteiset mekaaniset pyörivät anturit, tämä uusi tekniikka mahdollistaa nupin asentamisen suoraan näyttöön ilman paneelin aukkoa tai kosketuskuvion mukauttamista, mikä lisää suunnittelun joustavuutta ja säästää kustannuksia. Esimerkiksi auton lämpötilan tai äänenvoimakkuutta voidaan ohjata näyttöpaneelin yläosaan sijoitettavan pyörivän kooderin avulla.

Tähän asti ajoneuvojen ilmastointiin ja äänenvoimakkuuden säätimien pääsuuntauksena on ollut mekaaniset kytkimet ja kiertonupit, jotka tarjoavat myös käyttäjälle selkeän mekaanisen tunteen.

Kosketusnäyttöjen tultua tilanne on kuitenkin muuttunut.  Siksi Microchip tarjoaa KoD-ratkaisuaan autojen käyttöliittymärakentajille. Se  tarjoaa helpon tavan ottaa käyttöön säätönuppeja, jotka voivat sijaita eri paikoissa ja olla olla muodoltaankin erilaisia.  Mukautetut kokoonpanot ovat myös säädettävissä muuttamatta maXTouch KoD -kosketusohjaimen sulautettua laiteohjelmistoa.

Microchip tarjoaa uutta ratkaisuaan kahtena eri versiona. Niistä MK-versio tukee Panasoniin Magic Knob -nuppeja, mutta toisella KD-versiolla laitevalmistaja voi kehittää myös oman ratkaisunsa BNL Bearingsin referenssisuunnitelman avulla.

Lisää: Microchip (LINKKI), Microchipin KoD-ohjainpiiri (LINKKI), MK-versio (LINKKI), KD-versio (LINKKI) ja Panasonic Mac Knob (LINKKI).