Suomalaisdroonit testilennolle ilman näköyhteyttä

Venäjän ja Ukrainan sota on tuonut entistä laajemmin droonit ja lennokkien teknologiat käyttöön. Myös siviilisovelluksissa edetään perustason kamera-droneista ilman näköyhteyttä lentäviin drooni-lennokkeihin. Uusimpana VTT ja Fintraffic ovat testanneet droonien käyttöä niiden omissa lentokäytävissään.

Droonit voisivat tulevaisuudessa palvella yhteiskuntaa myös harvaan asuttujen alueiden terveydenhuoltoon tai infrastruktuurin ylläpitoon liittyvissä kuljetustehtävissä. Miehittämättömillä lennoilla tarvitaan kuitenkin monia erityisratkaisuja. Niitä on testattu nyt Oulussa, jossa samalla kokeiltiin Suomen ensimmäistä droonien lentokäytävää.

BVLOS-lennot eli miehittämättömät lennot ilman näköyhteyttä ovat vaativia tehtäviä, joiden toteuttamiseen tarvitaan esimerkiksi luvitukseen, ilmatilanhallintaan, lentolaitteisiin ja tietoliikenteeseen liittyviä ratkaisuja. Yksi keskeisistä työkaluista on U-Space-ilmatila, jossa droonit voivat toimia turvallisesti yhdessä muiden ilma-alusten kanssa ja käyttää ilmatilan palveluita. U-Space-ilmatila mahdollistaa ja tarvittaessa rajoittaa ilmailua halutuilla alueilla.

Ensimmäiset BVLOS-lennot  toteutettiin 7.-8.9. Oulun kaupunkialueella valvotussa ilmatilassa, jossa lennonjohtaja ohjasi myös perinteistä lentoliikennettä. Ilmatilaan oli määritelty droonien lentokäytävä, jonka sisällä alailmatilan liikenteenohjausta kokeiltiin U-Space-järjestelmällä. Kokemukset olivat myönteisiä.

”Lennot toteutettiin saaren, kaupunkikeskuksen ja lentoaseman välillä. Etäisyydet ja määränpäät huomioon ottaen näin haastavia lentoja ei ole aikaisemmin siviilipuolella toteutettu Suomessa eikä paljoa juuri maailmallakaan. Hankkeemme on ollut ainutlaatuinen, ja haluan kiittää kaikkia siihen osallistuneita”, sanoo VTT:n johtava tutkija Timo Lind.

Ensimmäinen vaativa SAIL II -kategorian lento tehtiin Oulun lentoasemalta Hailuodon kunnantalolle ja takaisin. VTT operoi lentoa Rigitech Eiger -lentolaitteella. Lentomatka oli 35 kilometriä ja lentoaika 25 minuuttia.  Mukana oli kolmen kilon hyötykuorma ja radiolinkkinä matkapuhelinverkko. Toinen lento suoritettiin Oulun keskustan edustalta Sonnisaaresta Hailuotoon ja takaisin.

Lisää: Aiemmat droneja käsitelleet uutiset Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI).

Kuva: Rigitech Eiger -droonilennokki koelennolla Oulussa.