Toyota tuo polttokennoautonsa Suomeen

Autonvalmistaja Toyota tuo Suomeen Mirai -polttokennoautonsa. Alkuvaiheessa uudenlaista polttokenno-vetyautoa tarjotaan huoltoleasing-ratkaisuna yritysasiakkaille Jyväskylän alueella, jonne avataan kesän lopulla ensimmäinen vetytankkausasema.

Japanilainen Toyota uskoo selvästi muita autonvalmistajia laajemmin käyttövoima- ja voimalinjaratkaisuihin. Yritys tarjoaa kolmen uuden sähköauton lisäksi yritys tarjoaa perinteisten bensiiniautojen ohella myös vetykäyttöisen polttokennoauto Mirai.

Yrityksen polttokennoautoissa vety yhdistyy happeen, jolloin lopputuloksena syntyy sähköä, lämpöä – ja puhdasta vettä. Se on itse asiassa sähköauto, jossa erotuksena vaintapa säilyttää tai luoda sähköä autossa itsessään. Vedyn tankkaus puolestaan tapahtuu muutamassa minuutissa, mutta jakelu on laajentumisen suurin hidaste.

Miraissa vetyä säilytetään auton alla kolmessa vetysäiliöissä, joihin mahtuu yhteensä noin 5,6 kilogrammaa vetyä. Tällä määrällä vetyä Toyota Mirain WLTP-yhdistettyä kulutusta (0,79 – 0,89 kg/100 km, varustetasosta riippuen) vastaava ajokantama on noin 630 – 710 km.

Japanilainen Toyota on kehittänyt vetypohjaista polttokennokäyttöä jo vuodesta 1992 lähtien ja uusin Toyota Mirai on jo toisen sukupolven versio ja tullut markkinoille vuonna 2021. Se on ollut myynnissä useissa maissa, esimerkiksi Pariisissa on olympialaisten myötä 1500 polttokennopohjaista Mirai-Taksia.

Suomessa Toyota Mirai on alkuvaiheessa tarjolla yrityskäyttöön Jyväskylän ja Keski-Suomen alueella. Ajoneuvon huoltaminen tapahtuu Toyota-verkoston toimesta, josta Jyväskylässä vastaa O.K. Auto Oy. Myynti laajenee Suomessa yhtiön mukaan alueellisesti sitä mukaa, kun uusia vetytankkausasemia avataan lähivuosina.

Suomessa ensimmäinen vedyn ekosysteemi käynnistyy nimenomaan Jyväskylässä. Toyota Motor Europen, TOYOTA GAZOO Racingin ja Jyväskylän kaupungin muodostama Cefmof-säätiö ovat tehneet jo pitkään suunnittelutyötä, joka kulminoituu ensimmäisiin käyttökohteisiin vuoden 2025 aikana.

Jyväskylän Seppälänkankaalle avautuva vedyn tankkausasema palvelee alueella käyttöön otettavien Toyota Mirai -mallien lisäksi koekäyttöön tulevia vetykäyttöisiä paikallisliikenteen linja-autoja. Nämä H2 City Gold-malliset bussit valmistaa Caetano Bus, joka on osittain Toyotan omistama yritys, ja ne hyödyntävät Toyotan polttokennoteknologiaa.

Kuva: Toyota