Kovat vaatimukset tuleville robottiautoille

Automaattiajamisen tuleminen parantaa alan  asiantuntijoiden mukaan liikenteen turvallisuutta ja polttoainetaloudellisuutta. Sen sijaan kuljettajien suhtautuminen itseajavan auton turvallisuuteen oli Traficomin selvityksessä varautuneempaa.

Autoilijat arvioivat ajamisen muuttuvan hieman vaarallisemmaksi automaation myötä. Kuljettajien käsitykset hajautuivat melko tasaisesti: 50 prosenttia piti turvallisuutta riittävänä vain, jos kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden määrä tippuisi puoleen nykyisestä.

Asiantuntijoista lähes puolet edellytti selvityksessä, ettei kukaan saa kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Toisaalta neljännes vastaajista hyväksyisi turvallisuustilanteen säilymisen ennallaan.

Tuloksissa näkyy myös teknologiaan kohdistuvat kovat vaatimukset: tietokoneelta kuskina vaaditaan merkittävästi parempaa suoriutumista kuin ihmiseltä”, sanoi Traficomin johtava asiantuntija Eetu Pilli-Sihvola.

Asiantuntijat arvioivat liikenneturvallisuudessa tapahtuvan merkittävää parannusta tapahtuvan vasta 20-50 vuoden kuluttua.  Asiantuntijat arvioivat itseajavien autojen mukanaan tuomat hyödyt suuremmiksi kuin kuljettajat.

Kuljettajat pitivät todennäköisimpinä hyötyinä polttoainetaloudellisuutta, pienempiä päästöjä ja matkustusmukavuuden paranemista. Asiantuntijat taas uskottavimpina hyötyinä turvallisuuden paranemista, polttoainetaloudellisuutta ja pienempiä vakuutusmaksuja.

Kuva: VTT:n robottiauto Martti Lapin talvitesteissä.

Kuljettajat olivat Traficomin selvityksessä eniten huolissaan itseajavan auton häkeltymisestä odottamattomissa tilanteissa, auton toimivuudesta huonossa säässä tai kelillä ja auton vikaantumisesta.

Asiantuntijoita huolestutti erityisesti vuorovaikutus jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden sekä ei-automaattisten ajoneuvojen kanssa.

Selvitys tarjosi myös tietoa itsestään ajavien autojen  hankinta-ajatuksista. Ainakin vielä vasta 22 prosenttia kuljettajista oli erittäin tai jonkin verran kiinnostuneita omistamaan tai liisaaman täysin itseajavan auton.

”Automaattiautot ovat vielä monelle hankalasti hahmotettava asia, koska niiden kehitys on niin alkuvaiheessa”, Traficomin johtava asiantuntija Eetu Pilli-Sihvola kommentoi tuoreen kyselytutkimuksen tuloksia.

Lisää: Traficomin julkaisu 2/2019, Kuinka turvallisia automaattistena autojen oltava?,  Merja Penttinen, Juha Luoma ja  Johannes Mesimäki  (LINKKI, pdf, 3,11 Mt) ja aiemmat robottiautoja koskevat uutiset ja artikkelit Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI).

Taustaa: Uusi liikenne- ja viestintävirasto Traficom muodostui  Trafin ja Viestintäviraston sekä Liikenneviraston tiettyjen toimintojen yhdistyttyä vuoden vaihteessa.

Kuvituskuva:VTT:n robottiauto Martti.

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2018