Älykelloista tehtävä oikeasti hyödyllisiä

Markkinatutkimuslaitos Gartnerin mukaan älykellojen ja urheilurannekkeiden tulisi olla selvästi nykyistä hyödyllisempiä, jotta ihmiset ostaisivat ja käyttäisivät niitä enemmän. Tutkimuslaitoksen mukaan tarvittaisiin uudenlaista näkemystä tuotteiden käyttämiseen.

Uudenlaisten älykellojen ja kuntorannekkeiden käytöstä luopumisesta on tulossa vakava ongelma puettavaa elektroniikka valmistavalle teollisuudelle. Niitä ostetaan, mutta kolmannekselle laitteet jäävät lojumaan tai vajaalle käytölle. Toisaalta käyttää niitä erittäin aktiivisesti.

’’Älykellojen käyttäjistä 29 prosenttia käyttäjistä luopuu niistä suhteellisen nopeasti, koska kyllästyvät laitteeseen tai se hajoaa. sanoo Garnerin tutkimusjohtaja Angela McIntyre.  Jäljelle jääneistä pääosa älykelloaan päivittäin (58 prosenttia) tai useita kertoja viikossa (33 prosenttia),

Markkina on kuitenkin vasta kehittymässä ja ostajina ovat olleet vasta kymmentä prosenttia varhaisimmista omaksujista. Markkinoiden kehityksestä on kuitenkin liikkeellä varsin ristiriitaista tietoa. Esimerkiksi IDC:n markkina-arvion mukaan Applen, kellojen myyntimäärät olisivat selvässä laskussa.

Applen toimitusjohtaja Tim Cook kertoi kuitenkin äskettäin älykellojen myyvän erittäin hyvin, mutta ei silti paljastanut myyntilukuja. Alan pioneerivalmistaja Pebble on ollut myös talousvaikeuksissa. Eilen kuntorannekkeiden valmistaja Fitbit kertoi ostavansa yrityksen toimintoja, joka voi viitata yrityksen olevan tulossa myös älykkäämpien kuntokellojen markkinoille.

Urheilukellot oma alueensa – Suomi hyvin mukana

Terveys- ja urheilualueella on mahdollisuudet voimakkaampaan kasvuun. Ainakin suomalaiset Nokia, Bittium, Polar ja Suunto uskovat näin. Urheilukellojen lisäksi kunto- ja terveysrannekkeet ovat kehittymässä entistä älykkäämmiksi.

polarm200sykewww
Kuva: Polar Electro.

Kunnon ja terveyden seurantalaitteiden markkinat ovat saavuttaneet Garnerin mukaan jo parikymmentä prosenttia varhaisista omaksujista. Koska laitteet ovat tyypillisesti paljon edullisempia kuin älykello, on markkina urheilualueella selvästi älykellomarkkinoita pienempi.

Urheilualueella markkinoinnin haasteena on, että alle 45-vuotiaat nuoret uskovat älypuhelimen pystyvän tyydyttämään kaikki tarpeensa ja monet yli 45-vuotiaat kokevat monet urheilukellot hinnaltaan liian kalliiksi tarjoamaansa käyttöarvoon nähden.

Pärjätäkseen markkinoilla puettavan elektroniikkaan pitää pystyä tarjoamaan selvästi erilaisia hyödyllisiä asioita kuin älypuhelimet. Siksi kaikki urheilukellojen ja kuntorannekkeiden valmistajat panostavat käyttäjää sitouttavien verkkopalveluihin.

Näillä työkaluilla teet omia älykellosovelluksia

Älykellojen ohjelmointi on oma taiteenlajinsa, joka edellyttää aivan vakio-ohjelmoinnista eroavia ideoita ja ratkaisuja. Aihe on esillä laajasti pari viikkoa sitten ilmestyneessä Uusiteknologia-lehden marraskuun numerossa.

Älykellojen ohjelmointiartikkeli on  on luettavissa veloituksetta sähköisenä näköislehtenä netistä (LINKKI)

LISÄÄ: Gartner Survey Shows Wearable Devices Need to Be More Useful (LINKKI) ja Uusiteknologia.fi-Pebble-uutinen (LINKKI)

Aloituskuva: Apple

Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa. (LINKKI)

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!

LUE – UUTTA  – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2016