Robottiautoille ministeritason kokoontumisajot

Autonvalmistajat esittelivät viikko sitten Amsterdamissa EU:n liikenneministereille  automaattisesti ajavia mallejaan. Ranskalaisen PSA-yhtymä ajoi tilaisuuteen kaksi kolmannen automaatiotason Citroen Grand C4 Picasso-autoa Pariisista Amsterdamiin. Katso videolta miten autot liikkuivat.

PSA-yhtymän kaksi erikoisvarusteltua Citroen Grand C4 Picasso -autoa ajoi runsaan 300 kilometrin pituisen matkan autonomisesti ilman kuskin puuttumista ajamiseen.

Autot osallistuivat kymmenen muun autonvalmistajan kanssa Amsterdamissa järjestettyyn tilaisuuteen, jossa olivat myös Euroopan unionin liikenneministereitä. Tilaisuus oli epävirallinen, mutta eräänlainen korkean tason robottiautojen kokoontumisajot.

citroen2
Mittaristosta selviävät nopeus, tasanopeudensäätimen asetettu tavoitenopeus (vihreä luku vasemmalla), kaistavahdin toiminta ja oikealla näkyvät lasersensorin havaitsemat välittömässä läheisyydessä liikkuvat ajoneuvot.

PSA:n Citroenin”Eyes off”- tason robottiautossa oli varusteina kuusi 360 asteen lasertekniikkaan perustuvaa anturia, tuulilasiin sijoitettu kamera, etu- ja takatutkat sekä tarkkuus GPS-laitteisto.

”Eyes off”-teknologiaa voidaan käyttää nopeusvälillä 0–130 kilometriä tunnissa. ”Eyes off” -moodi vastaa kolmannen automaatiotason autonomista ajoa*, jolloin kuljettajan ei tarvitse puuttua ajoon. Kuljettajan rooli on silti edelleen valvoa, että kaikki toimii niin kuin pitää.

Euroopan neuvosto julkaisi ennen tapahtumaa jo lausunnon, jossa kehotetaan autonvalmistajia ja eri maiden hallituksia toimimaan yhteistyössä autonomisen ajamisen tutkimus- ja kehitystyön nopeuttamiseksi sekä siihen liittyvien määräysten ja infrastruktuurin kehittämiseksi.

LISÄÄ: Ansterdamin robottiautojen EU-kokoontumisajot 14.4.2016 (LINKKI, kuvia, (LINKKI, video) ja  EU:n tiedonanto (LINKKI, pdf) sekä selvitys itseajavien viidestä eri automaatiotasosta (LINKKI, pdf).

Päivitetty 25.4.2016