Smash16: Sporttiteknologia saa oman startup-tapahtuman

Helsingissä järjestetään marraskuussa uusi liikuntaan, terveyteen ja urheiluun keskittyvä startup-tapahtuma. Uusi Smash ilmoittaa yhdistävänsä liikunnallisen intohimon, uuden teknologian ja 400 miljardin euron sporttibisneksen markkinat. Tapahtuma järjestetään päivää ennen perinteistä startup-yrittäjien Slushia.

Sporttialue on Suomessakin kasvubisnes . Työ- ja elinkeinoministeriön muutaman vuoden takaisen selvityksen mukaan liikuntabisneksen yhteenlaskettu liikevaihto Suomessa on yli 5,5 miljardia euroa. Se on samansuuruinen kuin Suomen peli- ja muotoilualat yhteensä.

Sporttitoimiala on kasvanut jo useita vuosia. Suomessa toimii isojen Amerin Suunnon ja Polar Electron tyylisiä urheiluteknologian tekijöitä, mutta myös Elektrobit suunnittelussa sekä kymmeniä pienempiä alan startup-yrityksiä. VTT on ollut erityisen aktiivinen kokoamaan alan startup-yrittäjiä yhteen erilaisiin seminaareihin.

Maailmanlaajuisesti urheilu- ja liikunta-alan kokonaisarvoksi on arvioitu 350–450 miljardia euroa, ja sillä on valtavat kasvuodotukset.  Liikunta-ala poikkeaa monista muista aloista siinä, että se jatkaa kasvuaan lamasta huolimatta. Siksi uudenlaisen tapahtuman järjestäminen Suomessa on erityisen tärkeää.

Tapahtumassa on  mukana myös  urheilubisneksen jättiläinen Amer Sports. ”Ymmärrämme digitaalisen kehityksen tuomat liiketoimintamahdollisuudet ja haluamme olla eturintamassa innovoimassa uusia tuotteita ja palveluja urheiluun ja liikuntaan yhdessä startupien kanssa”, sanoo Amer Sportsin digijohtaja Heikki Norta.

Smash ja Slush ovat Nortan mukaansa hyvä paikka luoda uusia kontakteja ja käynnistää tällaista yhteistyötä.

Sporttialueen Smash järjestetään päivää ennen perinteistä startup-yrittäjien Slushia, tiistaina 29.11.2016 Kattilahallissa, Helsingin Suvilahdessa. Uusi tapahtuma saa varmasti kävijöitä ja näkyvyyttä, sillä pelkästään Slush tuo Helsinkiin yli 15 000 konferenssikävijää.

’’Meistä on erittäin hienoa, että sen kylkeen syntyy myös muita kiinnostavia tapahtumia, sanoo Slushin vastaava tuottaja Nicolas Dolenc. “Uskomme, että urheilu on maailman suurin intohimon ja innostuksen lähde. Intohimo yhdistää myös startup-yhteisöjä’’, kehuu uuden Smashin toimitusjohtaja Tommi Kolehmainen .

LISÄÄ: Smash (LINKKI)

Kuva: Suunto

LUE – UUTTA  – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkossa!