Suomessa ryhdytään tutkimaan autonomista tehdasta ja uudenlaisia kuljetustekniikoita, jossa tavarat siirtymään itseohjautuvasti tehtaalta asiakkaille. Takana on kone- ja digialan tutkimusyhteisö Dimecc. Mukaan mahtuu myös autonomiset laivat Itämerelle.
Dimecc on käynnistänyt Design for Value (D4V) -ohjelman yhdessä yritysten ja tutkimuslaitosten kanssa. Ohjelman keskeisiä tavoitteita on luoda autonominen tehtaalta kuluttajalle -kuljetusketju, tuoda autonomiset laivat Itämerelle vuoteen 2025 mennessä ja taata itseohjautuvien järjestelmien tietoverkkojen turvallisuus.
Tietoturvaosaaja F-Secure on eräs D4V:n osallistuja. Yrityksen tavoite on kehittää uusia liiketoimintamalleja autonomisiin järjestelmiin ja sisällyttää niihin kokonaisvaltainen tietoverkkoturvallisuus. Se onkin tärkeää tulevaisuuden IoT-maailmassa.
’’F-Securen rooli D4V:ssa on määritellä ja mukauttaa tietoverkkojen turvallisuutta prosessien ja teknologioiden sisällä’’,toteaa F-Securen tietohallintojohtaja Jari Still.
D4V:n on määrä tuoda myös autonomiset laivat Itämerelle vuoteen 2025 mennessä.
’’Yksittäisiä projekteja ja toimia on jo meneillään, kokonaisvaltaisia arvoverkkomuutoksia ei ole vielä nähty. Ilman D4V:ta tällainen jäisi merilläkin vain haaveeksi, kertoo autonomisia laivoja tutkivan Rolls-Royce Marinen teknologia- ja innovaatiojohtaja Sauli Eloranta.
Ohjelma on suunniteltu kolmivuotiseksi ja sen laajuus on 19 miljoonaa euroa. Suomessa toimivia organisaatioita on mukana 18 ja kansainvälisiä yhteistyötahoja 11. Rahoituksesta puolet tulee Tekesiltä.
Kuva: Rolls-Royce