![](https://www.uusiteknologia.fi/wp-content/uploads/2017/09/sahkoautoNissan_lataus-1000x509.jpg)
Posti ottaa Espoossa käyttöön sanomalehtien ja päiväpostin jakeluun viisi Nissan-sähköpakettiautoa. Hankinta liittyy Postin tavoitteisiin testata vaihtoehtoenergia-ajoneuvoja. Vuosia sitten Posti hyödynsi varsin laajasti sähköautoiksi muutettuja Elcat-pakettiautoja.
Postin uusissa autoissa on litium-akut, joilla ajaa ihanneolosuhteissa 170 kilometriä yhdellä latauksella. Auto kerää talteen jarrutusenergian ja palauttaa sen akkuun. Äänettömyys on myös valttia lehtien jakelussa aamuyön tunteina.
![](https://www.uusiteknologia.fi/wp-content/uploads/2017/09/sahkoauto_Nissan_posti_2.jpg)
’’Olemme testanneet autoja jo pitkään ja toimintamatka on riittänyt hyvin Postin tarpeisiin sanomalehti-, paketti- ja postikuormienkin kanssa”, sanoo Postin kalustosta vastaava Kari Tuomola.
Autojen tekniikka on ollut Tuomolan mukaan hyvin luotettavaa, eikä talvikäyttö-ongelmiakaan ole ollut.
Posti hyödynsi sähköautoja vuosituhannen vaihteessa suomalaisilla Elcat-Cityvan-pakettiautoilla. Ne oli muutettu polttomoottoriautoista akkukäytöisiksi. Postilla oli käytössä suurimmilaan yli 60 sähköautoa.
Posti on sähköautojen lisäksi testannut postinjakelussa myös sähkörahtiskoottereita ja käytössä on myös sähköavusteisia jakelukärryjä ja -polkupyöriä. Suurin osa Postin jakelu- ja kuljetuskalustoon on edelleen perinteisiä polttomoottoriautoja – noin 4 000 ajoneuvoa, joilla ajetaan vuodessa noin 110 miljoonaa kilometriä. Yritys on testannut jakelussa myös Citroen Berlingon ja Volkswagenin Caddy -sähköautoja.