Posti otti sähköpakettiautot postinjakeluun

Posti ottaa Espoossa käyttöön sanomalehtien ja päiväpostin jakeluun viisi Nissan-sähköpakettiautoa. Hankinta liittyy Postin tavoitteisiin testata vaihtoehtoenergia-ajoneuvoja. Vuosia sitten Posti hyödynsi varsin laajasti sähköautoiksi muutettuja Elcat-pakettiautoja.

Postin uusissa autoissa on litium-akut, joilla ajaa ihanneolosuhteissa 170 kilometriä yhdellä latauksella. Auto kerää talteen jarrutusenergian ja palauttaa sen akkuun. Äänettömyys on myös valttia lehtien jakelussa aamuyön tunteina.

Postin uudet Nissan-täyssähköautot.

’’Olemme testanneet autoja jo pitkään ja toimintamatka on riittänyt hyvin Postin tarpeisiin sanomalehti-, paketti- ja postikuormienkin kanssa”, sanoo Postin kalustosta vastaava Kari Tuomola.

Autojen tekniikka on ollut Tuomolan mukaan hyvin luotettavaa, eikä talvikäyttö-ongelmiakaan ole ollut.

Posti hyödynsi sähköautoja vuosituhannen vaihteessa suomalaisilla Elcat-Cityvan-pakettiautoilla. Ne oli muutettu polttomoottoriautoista akkukäytöisiksi. Postilla oli käytössä suurimmilaan yli 60 sähköautoa.

Posti on sähköautojen lisäksi testannut postinjakelussa myös sähkörahtiskoottereita ja käytössä on myös sähköavusteisia jakelukärryjä ja -polkupyöriä. Suurin osa Postin jakelu- ja kuljetuskalustoon on edelleen perinteisiä polttomoottoriautoja – noin 4 000 ajoneuvoa, joilla ajetaan vuodessa noin 110 miljoonaa kilometriä. Yritys on testannut jakelussa myös Citroen Berlingon ja Volkswagenin Caddy -sähköautoja.