Robottiautot vyöryvät Euroopan teille – testaus alkaa

Suurimittainen automaattiajon testaus alkaa Euroopan teillä. Suomesta mukana on VTT, joka on mukana kokeilussa yhdessä Euroopan autoteollisuuden ja muiden kumppaniensa kanssa. Projektissa testataan henkilöautojen automaattiajamista todellisessa liikenteessä 11 kohteessa Euroopassa.

Nyt alkaneessa nelivuotisessa L3Pilot-hankkeessa pyritään vastaamaan uusiin ja yhä suurempiin liikkumiseen liittyviin vaatimuksiin. Testiajoneuvoissa käytettävien uusien tekniikoiden tutkimisella valmistaudutaan myös laajamittaisiin ajoneuvojen kenttäkokeisiin tutkimuksen päätyttyä.

Teknologian tutkimuskeskus VTT vastaa hankkeessa tutkimusmenetelmän kehittämisestä ja osallistuu datahallinnan ja evaluoinnin osaprojekteihin.

Testattavat teknologiat tuovat automaatiota erilaisiin ajotilanteisiin, kuten pysäköintiin, moottoritieajoon, ruuhkassa ajamiseen tai risteysajoon kaupungeissa.

”Automaattisten ajoneuvojärjestelmien toimivuus varmistetaan monissa eri liikennetilanteissa, kun noin tuhat kuljettajaa pääsee ajamaan testiajoneuvoja normaalissa liikenteessä”, kertoo johtava tutkija Satu Innamaa VTT:ltä.

Testit tuottavat arvokasta tietoa teknisten näkökohtien ja automaattiajamisen liikenteellisten ja yhteiskunnallisten vaikutusten arvioimiseen. L3Pilot-hankkeessa selvitetään myös käyttäjien näkökulmaa automaattiajamiseen, ajomukavuutta ja ajotapaa.

Hanketta johtaa Volkswagen. ”Olemme varmoja, että järjestelmämme ovat menestyksekkäitä, kun ne saadaan vastaamaan käyttäjien tarpeita”, uskoo Volkswagen projektikoordinaattori Aria Etemad.

EU:n Horisontti 2020 -ohjelmaan kuuluvassa L3Pilotissa on mukana 34 organisaatiota, jotka ovat sitoutuneet testaamaan ja arvioimaan automaattisten ajojärjestelmien vaikutuksia. Ajoneuvovalmistajista mukana ovat Audi, BMW, Fiat , Daimler , Ford, PSA, Honda, Jaguar Land Rover, Opel, Renault, Toyota Motor, Volkswagen ja Volvo.

Tutkimusosapuli ovat VTT:n lisäksi  German Aerospace Center DLR, ika RWTH Aachen University, Institute of Communication and Computer Systems ICCS, SAFER at Chalmers; SNF – Centre for Applied Research at NHH, The Federal Highway Research Institute BASt, TNO – Netherlands Organisation for Applied Scientific Research, University of Genoa, University of Leeds, WMG, University of Warwick ja Würzburg Institute for Traffic Sciences WIVW.

Hankkeen kokonaisbudjetti on 68 miljoonaa euroa, josta EU:n rahoitusosuus on 36 miljoonaa.

LISÄÄ: L3Pilot -hanke (LINKKI,www) ja (LINKKI, twitter) ja aiemmat Uusiteknologia.fi:n automaattiajamiseen liittyvät uutiset (LINKKI).

Kuva: Volvo

Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa (LINKKI).

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi!