Digita nopeuttaa lentomatkustajien nettikäyttöä – LTE & satelliitti

Digita avittaa satelliittiyhteyden ja LTE-verkon yhdistävän European Aviation Networkin (EAN)  tuloa Suomeen. Digita on solminut maaverkon tekniikasta sopimuksen Deutsche Telekom -konsernin tytäryhtiön T-Systemsin kanssa. EAN:n järjestelmätoimittajia ovat Nokia ja Thales.

EAN-verkko yhdistää ensimmäisenä maailmassa S-taajuusalueen satelliitin ja LTE-pohjaisen maaverkon koko Euroopan kattavaksi verkoksi.

Digitan infrastruktuuri mahdollistaa, että Suomen ilmatilan halki kulkevat lentomatkustajat voivat käyttää EANin nopeita nettiyhteyksiä. Palvelu on syntynyt useiden eurooppalaisten yritysten yhteistyöstä, jota johtavat Inmarsat ja Deutsche Telekom. Mukana on myös Nokia ja Thales järjestelmätoimittajina.

EAN otetaan käyttöön Suomessa ja eri puolilla Eurooppaa loppuvuodesta 2017, ja se tarjoaa eurooppalaiselle ilmailuteollisuuden asiakkaille tehokkaat yhteyspalvelut.

Maaverkon tukiasemien lisäksi EAN käyttää satelliitteja. Kuva: Nokia

Vuoden 2015 syyskuussa tapahtuneen ensijulkistuksen jälkeen Deutsche Telekomin ja Nokian työ on edennyt ja maaverkkokomponenttien toimitus on aikataulussa, samoin kuin noin 300 maston asennus ja käyttöönotto.

Myös  Inmarsat ja Thales edistyvät EANin satelliittiyhteyksien toteuttamisessa, ja S-taajuusalueen satelliitin laukaisu tapahtui kesäkuun 2017 lopussa.

European Aviation Network EAN otetaan käyttöön vuoden 2017 lopusta, ja sen ansiosta Eurooppa nousee maailmanlaajuisesti kärkiasemaan lentomatkustajien verkkoyhteyksien innovaattorina. EAN on maailman ensimmäinen LTE-pohjainen maaverkko, johon on integroitu S-taajuusalueen satelliittiyhteydet.

Uusi verkko mahdollistaa nopeiden internetyhteyksien käytön Euroopan lennoilla: matkustajat voivat selata internetiä, katsella videoita, pelata ja käyttää muita verkkopalveluita omilla laitteillaan, ja aiempaa nopeampien verkkoyhteyksien avulla.

LISÄÄ: European Aviation Networkin (EAN) nettisivusto (LINKKI) ja esittelyvideo viime vuoden lopun onnistuneesta testilennosta ja tekniikasta (LINKKI). Lue aiempi Uusiteknologia.fi:n uutinen Nokian osuudesta (LINKKI)

TAUSTAA: Näin European Aviation Network toimii

  • Lentokoneiden EAN-nettiyhteydet muodostetaan pienten lentokoneantennien avulla.
  • Matkustamojärjestelmät hoitavat siirtymisen EANin satelliittijärjestelmän ja maanpäällisen järjestelmän välillä automaattisesti, joten tämä ei vaikuta palveluun koneessa tai aiheuta häiriötä siihen.
  • Noin 300 maanpäällistä LTE-tukiasemaa ollaan ottamassa käyttöön ympäri Eurooppaa täydentämään Inmarsatin S-taajuusalueen satelliittia, joka laukaistiin avaruuteen kesäkuussa 2017.
  • Valmistuttuaan EAN-verkko tarjoaa saumattomat, jatkuvasti päällä olevat lennonaikaiset internetpalvelut kaikissa 28 EU-jäsenmaassa (sekä Norjassa ja Sveitsissä) lentokoneille, jotka liikkuvat maksimissaan 1 200 km/h:n nopeudella eri lentokorkeuksissa.

Kuvituskuva: Finnair

Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa (LINKKI).

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi!