Video: Kivijalkakauppa digitalisoituu – paikantamisesta älykärryihin

Pääosin pelkkänä uhkana pidetty nettikauppa tuo uusia digitekniikoita myös kivijalkakauppojen toimintaan. Tuotteiden hakupalvelut, automaattikaupat, paikantaminen ja älykärryt saavat pian rinnalleen automaattimaksamisen. Nettikauppa Amazon kokeilee uutta kauppamallia. Katso videoilta miten uudenlainen kauppa toimii.

Amerikkalainen vähittäismyyntijätti Amazon avasi eilen suuren kohun saattelemana ensimmäisen täysin digitaalisen AmazonGo ruokakaupan, jossa tuhannet kamerat ja anturit valvovat asiakkaiden ja tuotteiden liikkeitä, ja veloitus tapahtuu automaattisesti.

Suomalainen kaupan paikantavia älykärryjärjestelmää toimittavan porvoolaisen Smartcartin toimitusjohtaja Petteri Heiman näkee AmazonGo:n korkeintaan kiinnostavana koehankkeena’’. Silti todellinen kilpailupotentiaali on hänen mukaansa varsin vähäinen.  Smartcartin älykkäitä ostoskärryjä alkoi ilmestyä jo viime vuonna suomalaisiin suurmarketteihin.

’’AmazonGo on ihan hauska juttu ja kiinnostava kokeellinen askel vähittäiskaupan digitalisaatiossa, mutta juuri tätä mallia on käytännössä mahdoton monistaa. Puhutaan kovin raskaasta infrasta – tuhansista ja taas tuhansista kameroista ja antureista’’, arvioi kilpailijaansa porvoolaisen Smartcartin toimitusjohtaja Petteri Heiman.

Verkkokauppa.com on yhdistänyt kivijalkakaupan ja netin menestyväksi liiketoiminnaksi. Kaupan digitalisoituminen menee tulevaisuudessa kohti automaattimaksamista.

Silti Smartcartin Heimanin ja Amazonin johtaja Jeff Bezozin visiot ovat varsin samankaltaiset – että kuluttajan ja kaupan digitaaliset infrastruktuurit voisivat kommunikoida vaivattomammin keskenään.

Ostajan ja tuotteen välille pitää luoda yhteys ennen kuin asiakas edes tarttuu tuotteeseeen. Esimerkiksi Smartcartin tabletilla ja skannerilla varustetut ostoskärryt tietävät jo nyt mistä kaupan hyllyltä tietty tuote löytyy, ja osaavat opastaa asiakkaan paikalle.

Suomalainen älykärry tarjoaa myös reaaliaikaisia ja profiloituja tuote- ja tarjoustietoja, sekä uutta inspiraatiota ostoksille esimerkiksi reseptien muodossa.

AmazonGo:n suurin kilpailuvaltti on kassojen ja sitä kautta jonojen poistuminen. Alue ei ole Smartcartin Heimanin mukaan vieras porvoolaisyritykselle.

”Smartcartin älykärryissä olevan skannerin myötä asiakkaan olisi jo nyt teknisesti mahdollista maksaa ostoksensa samalla kun hän nostaa tuotteen kärryyn, ja sitten vain kävellä autolle maksuportin läpi, jolloin ostokset rekisteröityvät. Muun muassa tällaisia sovelluksia testaamme jo nyt Etelä-Amerikassa. On vain ajan kysymys, milloin se on Suomessa mahdollista”, Smartcartin Heiman kertoo.

Tulevaisuudessa kivijalkakaupan menestys vaatii voimakasta uuden teknologian hyödyntämistä niin tuotteiden logistiikassa kuin kaupan sisäisissä tekniikoissa. Lisäksi alue kehittyy nopeasti, koska ei ole kovinkaan kauan siitä kun Verkkkauppa.comin tyylinen netistä varattujen tuotteiden hakeminen kivijalkakaupasta oli alan kovin juttu.

Sen jälkeen on tullut muun muassa sähköisesti muuttuvat hintalaput ja itsepalvelumaksaminen, mutta paikan päällä tulostettavia 3D-tuotteita ei liene vielä tarjolla ainakaan laajassa mittakaavassa. Netin kautta 3D-tuotteen voi kuitenkin jo nyt ostaa, mutta toimitukset tapahtuvat joko postitse tai tuote on haettava kivijalkakaupasta.

Kuva: Smartcart Oy

LISÄÄ: Amazon Go (LINKKI, wikipedia) ja AmazonGo (LINKKI), Amazon Seattlen Go-kaupan tekniikkaa (LINKKI), Verkkokauppa.com (LINKKI) ja Smartcart (LINKKI).

VIDEOT: Amazon Go (LINKKI, youtube) ja Smartcart (LINKKI).