Teknisen kaupan tulevaisuus – netissä ja teollisessa internetissä

Teollisuuden tuotteiden ja komponenttien kaupan tulevaisuus perustuu pitkälti uusimman teknologian hyödyntämiseen. Ahlsellin uutena myyntijohtajana aloittavan Antti Holopaisen mukaan teknisen kaupan tulevaisuus on juuri nettimyynnissä ja teollisessa internetissä.

Tekninen myynti on pysynyt Ahlsellin myyntijohtaja Antti Holopaisen mukaan pitkään samanlaisena Suomessa. Siksi juuri myynnin sähköistyminen sekä IoT eli teollinen internet ovat hänen mukaansa avaimia teknisen kaupan menestykseen tulevaisuudessa.

Antti Holopaisen, Ahlsell

Holopaisen mukaan jo kolmasosa Ahlsellin kaupankäynnistä tapahtuu sähköisissä kanavissa, mikä on alan paras luku Suomessa.  Myös IoT-ratkaisujen tarjoaminen on tulevaisuudessa myös olennaisen tärkeää, koska rakennuksissa käytettävä tekoäly kasvaa koko ajan

46 vuotias Antti Holopainen (kuvassa) siirtyi Ahlselille Samsung Electronicsilta, jossa hän työskenteli myyntijohtajana. Hän on ollut aiemmin myös Nokialla, jossa toimi Baltian alueen myyntijohtajana.

Myynnin sähköistymisen lisäksi Holopainen haluaa kehittää Ahlsellin myymälöissä asiantuntijoiden kanssa käytävää kauppaa. ’’Pyrimme kehittämään henkilöstömme osaamista siten, että yhä useampi pystyy antamaan asiantuntevia neuvoja esimerkiksi IoT-kokonaisuuksiin liittyen’’, Holopainen sanoo.

Ahlsellin varastossa on lähes 60 000 tuotetta ja tilattavissa olevia tuotteita löytyy lähes 250 000. Valikoimaa laajennetaan Holopaisen mukaan jatkuvasti ja mukaan lisätään uusia tuotealueita.