Kansanautosta sähkökilpuri

Volkswagen on kehittänyt uuden täyssähköisen I.D. R Pikea Peak -kilpa-auton, joka tuottaa tehoa 500 kilowattia (680 hv) ja vääntöä 650 Nm. Auto painaa on runsaat tuhat kiloa ja tavoitteena on lyödä sähköautojen voimassaoleva 8:57.118 minuutin ennätys kesäkuussa  Yhdysvaltain Colorado Springsissä ajettavassa Pikes Peak -kisassa.

Saavuttaakseen uuden ennätyksen Volkswagenin auton on kiihdyttävä nollasta sataan 2,25 sekunnissa – nopeammin kuin Formula 1 ja Formula E -autot. Uusi I.D. R Pikes Peak paljastettiin Alésissa Ranskassa ennen ensitestiä kilparadalla.

’’ Volkswagenin tavoite on olla sähköautoilun huipulla I.D.-mallisarjallaan. Osallistuminen Pikes Peak -kisaan on todellinen kestotesti sähköiselle voimalinjalle’’, toteaa Volkswagenin myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Jürgen Stackmann.

Kuten sarjavalmisteisissa sähköautoissa, energianvarastointiin käytetään litiumioniakkuja. Vaatimukset akkukennoille ovat silti normaalia korkeammat: niiden tehosuhde on ratkaiseva tekijä järjestelmässä, kun tuotetaan suurta jännitettä.

Noin 20 prosenttia tarvittavasta sähköenergiasta kehitetään 20 kilometriä pitkän erikoiskokeen aikana. Avainsanana energian talteenotto (rekuperaatio): jarrutettaessa sähkömoottorit, jotka tässä tapauksessa toimivat generaattoreina, muuntavat osan jarrutusenergiasta sähköksi ja syöttävät sen akustoon.