Volkswagen toi pimeänäköavustimen maasturiinsa

Volkswagenin Touareg on ensimmäinen Volkswagen-auto, jossa on pimeänäköavustin. Auton etuosaan integroitu lämpökamera tunnistaa ihmisten ja eläinten infrapunasäteilyn. Jos kamera havaitsee ihmisiä tai eläimiä, avustin varoittaa kuljettajaa.

Volkswagenin Night Vision -järjestelmä voi tunnistaa auton edessä kohteita, kuten esimerkiksi paikallaan olevia jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja suurempia eläimiä 10–130 metrin etäisyydellä.

Kun ne tulevat määritellylle riskialueelle, tai kun jalankulkija voi kävelysuuntansa perusteella astua riskialueelle, kuljettajaa varoitetaan tästä digitaalisen mittariston näytössä. Riskialueen ulkopuolella kulkevat ihmiset ja eläimet korostetaan Night Vision -järjestelmän mustavalkoisessa kuvassa keltaisilla laatikoilla.

Keltainen väri muuttuu punaiseksi, jos kohteet tulevat riskialueelle eli auton eteen. Yli 50 km/h nopeudessa pimeänäköavustimen näyttö aktivoidaan automaattisesti vaaran uhatessa ja hahmot näytetään punaisella, vaikka Night Vision ei olisikaan valittuna digitaalisen mittariston näytölle.

Alle 50 km/h nopeudessa mittaristoon syttyy punainen varoitusvalo, mutta näyttöön ei vaihdu lämpökameran kuva. Lisäksi annetaan äänimerkki ja tuulilasinäyttö Head-up Display (lisävaruste) näyttää varoituksen punaisella. Samanaikaisesti jarrujärjestelmä valmistellaan voimakkaaseen jarrutukseen.

Uusien IQ.Light-led-matriisiajovalojen avulla, jotka ovat nyt Suomessa uuden Touaregin vakiovarusteena, mahdollisella vaara-alueella olevat ihmiset valaistaan välkyttäen ajettaessa yli 60 km/h nopeudella eli maantienopeuksissa.

Näin kuljettaja näkee heidät paremmin ja samalla kävelijät saavat varoituksen lähestyvästä ajoneuvosta itse kuitenkaan häikäistymättä. Tämä merkkausvalo-ominaisuus on ainoastaan pimeänäköavustimen yhteydessä.

Pimenänäkölaitteistot ovat olleet tarjolla aiemmin jo joissakin Mercedes Benzin, BMW:n ja Audin malleissa.

Lisää: Video pimeänäköavustimesta (LINKKI, Youtube) ja artikkeli autojen pimeänäkötekniikoista (LINKKI, vuosi 2016)