Robottilaivat pääsevät käytännön testeihin

Itseohjautuvien laivojen käytännön testaus voidaan aloittaa Suomen aluevesillä. Eilen hyväksytty lakimuutos avaa mahdollisuuden testata käytännössä itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita.

Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue Eurajoen edustalla saa lain hyväksymisen myötä uutta vauhtia.  Kyse ei ole vain teknologioista vaan poikkeuksellisen onnistuneesta ja edistyksellisestä yritysten ja julkisen sektorin yhteistyöstä.

”On todella hienoa, että hallitus näkee autonomisen laivaliikenteen kehittämisen moninaiset hyödyt. Tämä on sekä kansainvälisesti että kansallisesti tärkeä päätös”, kuvaa DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Jaakonmereksi ristittyä testialuetta hallinnoi ja valvoo Dimecc, joka vetää myös kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. Yritykset, tutkimuslaitokset ja muut tahot, jotka haluavat tehdä alueella testejä.

“Nyt saamme vauhtia testaukselle”, arvioi Dimeccin ekosysteemijohtaja Päivi Haikkola.

Vuonna 2016 perustetussa One Sea -ekosysteemissä alan toimivat edistävät yhteistyössä tavoitettaan itseohjautuvasta meriliikenteestä.  Perustajakumppanit ovat ABB, Cargotec (MacGregor ja Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto sekä Wärtsilä.

Partnereiksi ovat liittyneet myös Finferries sekä Finnpilot Pilotage ja yhteistyökumppaneita ovat lisäksi Meriteollisuus ja Suomen Varustamot. Rahoittajana toimivat yritykset sekä Business Finland.

TAUSTAA: Testialue Eurajoen edustalla

Jaakonmeren testialue sijaitsee Suomen länsirannikolla Eurajoen kunnan edustalla. Alueen pituus on pisimmillään 18 kilometriä pohjoiseen ja leveydeltään runsaat seitsemän kilometriä.

Alueen koordinaatit ovat:

  • NW 61 20.75 N 20 55.15 E
  • NE 61 19.60 N 21 14.70 E
  • SE 61 15.65 N 21 12.67 E
  • SW 61 16.85 N 20 54.55 E

Kuva: Rolls Royce

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2018/