MM-kisat vauhdittivat isojen kokojen televisiokauppaa

Venäjällä pelatut jalkapallon MM-kisat kasvattivat isojen televisioiden myyntiä todella runsaasti, kertoo Elektroniikan Tukkukauppiaat. Esimerkiksi 55-tuumaisia televisioita ostettiin kesäkuussa 67,5 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan ja yli 70-tuumaisten myynti kasvoi 300 prosenttia.

Kodintekniikan kokonaismyynti nousi kuusi prosenttia vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla. Viihde-elektroniikassa kasvu 10,1 prosenttia, matkapuhelimissa 7,1 ja kodin tietotekniikassa 1,7 prosenttia. Digikamerakauppa taantui 15,7 prosenttia.

Jalkapallon MM-kisat vauhdittivat myös normaalia tarkempien Ultra hd -televisioiden myyntiä. Niiden osuus oli vuoden ensimmäisellä puoliskolla 87,9 prosenttia tv-kaupan arvosta ja peräti 71,7 prosenttia kotiin hankituista televisioista.

’’Ultra hd -televisioita ostettiin 124 447 kappaletta, eli 45,0 prosenttia enemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna’’, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.

Älypuhelimia ostettiin vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla 1 061 293 kappaletta, mikä on 2,4 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna.  Myynnin arvo kasvoi kuitenkin 7,3 prosenttia ja puhelimien keskihinta 10,0 prosenttia.

Älykelloissa kasvua mitattiin peräti 18,4 ja tietokoneissa 4,2 prosenttia. Tablettien myynti laski 2,6 ja tulostimien 4,7 prosenttia.Tiedot käyvät ilmi kodintekniikkaindeksistä 1-6/2018.

Kuulokkeiden suosio ei näytä hiipuvan, ja kaupan arvo nousi 31,3 prosenttia vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla.

Television ääntä kohentavien soundbar- ja soundbase-kaiuttimien myynti kasvoi 29,4 prosenttia, ja langattomien bluetooth-kaiuttimien myynti kääntyi sekin jälleen kasvuun (12,4 %).

Kamerakaupan lasku jatkui alkuvuonna. Eniten laski peilietsimellä varustettujen järjestelmäkameroiden (27,5 %), action-kameroiden (27,2 %) ja kiinteäobjektiivisten pokkareiden (7,1 %) suosio.

Peilittömien järjestelmäkameroiden myynti sen sijaan kasvoi 5,1 prosenttia, ja niiden osuus kaikista järjestelmäkameroista oli kappalemäärissä mitattuna 46,9 ja myynnin arvosta laskettuna 44,1 prosenttia.

Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa. (LINKKI)

LUE – UUTTA  – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi!