Wankelmoottori tulee sähköauton lataukseen

Japanilainen Mazda uskoo kompaktin wankelmoottorin soveltuvan apumoottoriksi useisiin sähköautoratkaisuihin. Vuosikymmenien takainen moottoriratkaisu on saamassa uuden elämän akkulaturina ajomatkan pidentäjänä.

Mazda aikoo julkistaa  vuonna 2020 sen ensimmäisen sähköauton osana pitkän aikavälin ”Sustainable Zoom-Zoom 2030” -teknologiavisiota. Tulossa on täysin akkukäyttöinen ja toinen yhdistelmämalli, jossa wankelmoottori toimii ajomatkan pidentäjänä. Range extender lataa tarvittaessa akkua ja takaa näin sähkön riittävyyden pitempäänkin matkaan.

Mazdan koesähköauto Wankel-lisämoottorilla vuodelta 2013.

Mazdan wankelmoottori on valmistajansa mukaan pienikokoinen, mutta tuottaa paljon lataustehoa. Range Extender on suunniteltu polttamaan myös nestekaasua ja toimittamaan sähköä hätätilanteissa.

Mazda arvioi, että vuonna 2030 lähes kaikki Mazdan ajoneuvoista on polttomoottori yhdistettynä jonkinlaiseen sähköistykseen. Täyssähköautojen osuus olisi kuitenkin vain viisi prosenttia, joten yritys hakee keinoja  jatkossakin polttomoottorin tehokkuuden maksimointiin.

Vaihtoehtoisten polttoaineiden, kuten paineistetun maakaasun, nestekaasun ja jopa vedyn lisäksi autoteollisuus tutkii myös nestemäisten kierrätyspolttoaineiden, kuten mikroleväpohjaisten biopolttoaineiden, kannattavuutta.

Mazdan aikomus on jatkossa edistää ”Sustainable Zoom-Zoom 2030” -visiotaan lähettämällä range extenderillä varustettuja sähköautoja luonnonkatastrofien runtelemille alueille tuomaan nestekaasulla tuotettua sähköä sitä tarvitseville.

Taustaa: Wankelmoottori tai toiselta nimeltään kiertomäntämoottori on kevyt, tehoonsa nähden pienikokoinen ja tärinättömästi käyvä polttomoottori. Idean keksi vuonna 2024 saksalainen Felix Wankel ja sai ensimmäisen patentin kiertomäntämoottorille vuonna 1929.

Ensimmäisenä se otettiin käyttöön NSU Wankel Spider automallissa vuonna 1963 ja Mazda käytti wankelmoottoria pitkään urheiluautomalleissaan, mutta luopui sen käytöstä vuonna 2012. Lisää: Wikipedia (LINKKI) ja Mazdan historisivuilta (LINKKI1) ja (LINKKI2) ja uusimmistakin (LINKKI3)

Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran kuukaudessa. (LINKKI)

LUE – UUTTA  – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi!