Suomalaiset robottilaivat saavat älykkään ankkuripaikan

Merten älykäs tulevaisuus yhä väkevämmin suomalaisten luotsattavana vaikka alan yritykset ovat muuttumassa entistä kansainvälisimmiksi. Kehitteillä oleva One Sea -ekosysteemi on saanut jo lisää rahoitusta Business Finlandilta ja uusia jäseniä. Samalla kehitellään robottilaivojen lisäksi jopa kuvan Wärtsilän tyyppisiä merellä sijaitsevia älysatamia.

Suomalaiset itse- ja etäohjautuvat robottilaivat ja muu autonominen meriliikenne ovat merkittävän askeleen lähempänä toteutumista  One Sea -ekosysteemi on ollut monin tavoin myötätuulessa koko toimintansa ajan vuodesta 2016 alkaen.

Mukaan ovat lähteneet omien alojensa huippuyritykset kuten esimerkiksi ABB, Cargotec, Ericsson, Finnpilot Pilotage, Rolls-Royce Marine, Tieto ja Wärtsilä. Samaan aikaan valtiovalta on edistänyt mahdollisuuksia autonomisen merenkulun toteutumiseen niin lainsäädännön kuin mittavan kansainvälisen vaikuttamistyön kautta.

Business Finland on huolehtinut ekosysteemin kaksivuotisesta aloitusrahoituksesta yhdessä yritysten kanssa. ”Nyt saamamme lisä- ja jatkorahoitus vuoteen 2021 asti varmistaa, että voimme edistää One Sean menestystä kaikin tarvittavin keinoin”, kiteyttää One Sean johtaja Päivi Haikkola Dimecc Oy:stä.

One Sean korkeatasoisiin kumppaneihin liittyy myös Suomen Laivameklariliitto, joka edustaa yli 40 satamissa toimivaa ja ulkomaankauppaa edistävää Suomessa toimivaa yritystä.

’’One Sea on siksi meille juuri oikea yhteistyöalusta, koska merilogistiikan toimintaketjua ei kukaan pysty tehostamaan yksin”, arvioi Laivameklareiden toiminnanjohtaja Sari Turkkila.

Meneillään on globaali merten kilpajuoksu, jossa panoksena on meriliikenteen johtoasema uusien teknologioiden ja standardien kautta. Siinä kisassa suomalaistenkin kannattaa olla mukana. Yksi esimerkki alueeen kehityksestä on Wärtsilän visiot tulevaisuuden robottilaivojen merellä sijaitsevista satamista. Kerroimme niistä muutama kuukausi sitten. Linkki uutiseen jutun lopussa.

’’Tarkkana täytyy olla, sillä muutos on todella nopeaa ja Suomen mahdollisuudet hyödyntää EU:n resursseja täytyy pitää vahvasti mielessä, kilpailijoita on paljon liikkeellä. One Sea on loistava mahdollisuus ja mainio työkalu ÄlySuomen toteuttamiseen”, alleviivaa Dimeccin toimitusjohtaja Harri Kulmala tarvetta jatkuvaan valppauteen. Dimecc johtaa One Sea -ekosysteemiä.

Kuva: One Sea -ekosysteemi tähtää autonomisen meriliikenteen mahdollistamiseen vuoteen 2025 mennessä.  Lisää kuvan Wärtsilän  visioista älysatamista ja laivoista voit lukea Uusiteknologia.fi:n 7.9.2018 uutisesta (LINKKI).

TAUSTAA: One Sea on panos älylaivoihin

  • Vuonna 2016 perustetussa One Sea -ekosysteemissä toimialojensa globaalit johtajat edistävät tiiviissä yhteistyössä yhteistä tavoitettaan itseohjautuvasta meriliikenteestä.
  • One Sea on avoin ekosysteemi, johon voivat liittyä kaikki, jotka aikovat tehdä autonomisesta meriliikenteestä liiketoimintaa. Rahoittajana toimivat osallistuvat yritykset sekä Business Finland. One Sea -ekosysteemiä johtaa DIMECC.
  • One Sea -kumppanit ovat ABB, Cargotec, Ericsson, Rolls-Royce, Tieto, Wärtsilä ja Finnpilot Pilotage. Yhteistyökumppaneita ovat lisäksi Meriteollisuus ry, Suomen Varustamot Ry ja Suomen Laivameklariliitto

 

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2018/