Video: Suomalaista ohjaustekniikkaa jokasään robottibussiin

Ensimmäinen säällä kuin säällä kulkeva robottibussi Gacha julkistettiin tänään Helsingissä. Ilman kuljettajaa liikkuva pienoisbussi on suomalaisen Sensible 4:n ja japanilaisen MUJIn yhteistyön tulos. Bussin voi nähdä liikkuvan huhtikuussa  Espoossa. Tässä linkki myös auton viime perjantain esittelyvideoon.

Uudenlainen robottibussi tullaan näkemään myöhemmin tänä vuonna myös Hämeenlinnassa, Vantaalla ja Helsingissä. Perjantaina ensimmäinen Gacha-prototyyppi ajoi neitsytmatkansa Helsingissä Kansalaistorilla keskustakirjasto Oodin edustalla pienten vastoinkäymisten jälkeen.

Sensible 4 kaavailee, että lisää Gacha-busseja saadaan käyttöön julkisille teille Suomessa ja ulkomailla jo vuonna 2020. Yrityksen tavoitteena on, että vuoden 2021 aikana autonomiset bussit olisivat osa julkista liikennettä. Sensible 4 etsii tällä hetkellä uusia kumppaneita sekä kaupunkeja yhteistyöhön.

Gacha on autonomisen liikkumisen asiantuntijan Sensible 4:n ja japanilaisen lifestyle-brändi MUJIn yhteistuumin kehittämä joka sään robottibussi.

Sensible 4:n kehittämä teknologia mahdollistaa bussin liikkumisen ympärivuotisesti kaikissa sääolosuhteissa, kun taas MUJIn ansiosta bussin muotoilu on käyttäjäystävällinen ja viimeistelty.

Gacha sai alkunsa, kun robottibussien kanssa työskennellyt Sensible 4:n tiimi huomasi, etteivät autonomiset bussit kulje edes kevyessä tihkusateessa, saatika tyypillisessä suomalaisessa talvisäässä.

“Useimmat robottiautot pystyvät ajamaan vain ideaaleissa sääolosuhteissa ja hyvin merkityillä teillä. Sensible 4 on tehnyt lukuisia testejä Suomen Lapissa vaikeissa sääolosuhteissa ja niiden ansiosta olemme kehittäneet tämän ainutlaatuisen bussin”, kertoo Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamala.

Kuva: SSAB

Pienikokoinen Gacha ei muistuta muotoilultaan perinteistä linja-autoa. Siinä ei tarvita erillistä tilaa kuljettajalle ja penkkirivien sijaan kymmenen istuinta on aseteltu bussin seinustoille jättäen lisää tilaa matkustajille.

Erityisen uudesta robottibussista tekee se, että siinä ei ole perinteistä etu- ja takapäätä, vaan se pystyy kulkemaan molempiin suuntiin. Bussin kiertää kauttaaltaan ohut ledinäyttö, jossa yhdistyvät opasteet sekä bussin ajovalot.

Idea Gacha-nimeen on tullut japaninkielisestä sanasta, joka tarkoittaa leluautomaateista saatavaa lelukoteloa. Sen muotokieleen perustuu myös Gachan design.

Teräsyhtiö SSAB on sponsoroinut protobussia Docol-teräksillä.  Bussin kuorirakenteessa on paljon pyöreitä muotoja, mikä edellyttää ohutseinäputkilta hyviä taivutusominaisuuksia. Bussin kokonaispaino on vain noin 2 000 kiloa, jolloin on tärkeää minimoida teräsrakenteiden paino.

Lisää: Sensible 4  -koskevat robottielektroniikan uutiset Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI) ja Sensible 4:n tekniikkaa videoilla (LINKKI) ja uusin Gacha-bussin esittelyvideo Helsingin Oodin pihalla (LINKKI)

Kuva: Justus Hirvi/Bonzu & MUJI ja toinen SSAB.

Gachan ominaisuudet

  • Autonomisen ajamisen anturit: lidarit, tutkat, 360-kamera, korkean tarkkuuden GPS-paikannus, inertiayksikkö ja ohjaus yli 4G LTE- / 5G-verkon.
  • Suurin mahdollinen nopeus: 40km/h autonomisesti ajettaessa
  • Voimansiirto: 4WD, sähkö
  • Kantama: 100+ kilometriä
  • Optio nopeaan lataukseen langattomasti
  • Mitat: 4,5  x 2,4  x 2,8 m (pituus  x leveys x korkeus)
  • Paino 2000 kg
  • Erikoisteräsrunko, SSAB
  • Kapasiteetti: 10 istumapaikkaa ja 6 seisomapaikkaa
  • Esteetön kulku bussiin
  • Ulkoiset bussia ympäröivät ledinäytöt sisältävät opasteet ja ajovalot

Kokeilut ja käyttö Suomessa 2019-2020

2019

  • Pilottiajoja Espoossa, Hämeenlinnassa, Vantaalla ja Helsingissä
  • Ensimmäinen kansainvälinen esittely
  • Laajemman Gacha-valikoiman kehittäminen.

2020

  • Gacha-autojen ensimmäinen laajempi kaupallinen kokeilu valikoiduissa Euroopan kaupungeissa ja mahdollisesti kauempanakin.

Päivitetty 11.3.2019, llisätty SSAB-teräsosuus 12.3.2019

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2018