Valopylväs verkottuu auton kanssa

Tulevaisuuden liikkumisratkaisut muuttuvat vaiheittain. Ensin autoihin tulee uusia ajamisen turvallisuutta avustavia toimia ja lopuksi itsestään liikkuvat ajoneuvot. Liikennemerkkien tunnistus toimii jo eräissä paikoissa, mutta Audi kertoo tuovansa Eurooppaan myös Yhdysvalloista tutun liikennevaloavustimen.

Audi ottaa Saksassa käyttöön V2I-liikennevaloavustimen, jonka myötä uudet Audin mallit voivat verkottua liikennevalojen kanssa. Palvelu aloitetaan Saksan Ingolstadtissa ja lisää Euroopan kaupunkeja tulee mukaan vuodesta 2020 alkaen.

Liikennevaloavustin lisää Audin mukaan ajoneuvon todennäköisyyttä päästä kaupunkiajossa liikennevalojen vihreään aaltoon:  mittaristossa näkyy nopeus, jolla seuraaviin liikennevaloihin saavutaan vihreän valon palaessa.

Mikäli tarvittava nopeus olisi suurempi kuin voimassa oleva nopeusrajoitus, auto opastaa kuljettajaa ajamaan hitaammin ja laskee etenemisnopeuden seuraavaan vihreään aaltoon. Jos kuljettaja on saapumassa liikennevaloihin punaisen valon palaessa, Audin virtuaalinen mittaristo tai Head-up Display -tuulilasinäyttö laskevat sekunteja seuraavan vihreän vaihtumiseen.

Yhdysvalloissa Audi-asiakkaat ovat käyttäneet palvelua jo vuoden 2016 lopulta alkaen. Se on käytössä yli 5 000 risteyksessä esimerkiksi Denverissä, Houstonissa, Las Vegasissa, Los Angelesissa, Portlandissa ja Washington DC:ssä. Pelkästään Yhdysvaltojen pääkaupungissa mukana on noin tuhat risteystä.

Helmikuusta alkaen Audi on tarjonnut Pohjois-Amerikassa myös lisätoiminnon, jonka tarkoituksena on mahdollistaa vihreässä aallossa ajaminen. GLOSA (Green Light Optimized Speed Advisory, vihreille valoille optimoitu nopeussuositus) näyttää kuljettajalle ihanteellisen nopeuden, jolla seuraavat liikennevalot saavutetaan vihreän valon aikana.

”Palvelun laajenemisnopeus riippuu siitä, kuinka nopeasti kaupungit digitalisoivat liikennevalojaan ja ottavat käyttöön tarvittavat tietoliikennestandardit ja rajapinnat”, Audin Smart City -kehitysprojektin johtaja Andre Hainzlmaier sanoo.  Tässä projektissa Audi tekee yhteistyötä Traffic Technology Services (TTS) -yrityksen kanssa. TTS käsittelee kaupunkiliikenteen hallintakeskuksista kerättävää raakadataa ja välittää tietoa Audin palvelimille. Autoihin tiedot siirretään nopealla internet-yhteydellä.

Audin tavoitteena on laajentaa liikennevalotoimintoa uusiin kaupunkeihin sekä Euroopassa, Kanadassa että Yhdysvalloissa. Itä-Kiinassa sijaitsevassa Wuxin kaupungissa Audi testaa kumppaneidensa kanssa autojen ja liikennevalojen liitettävyyttä kehitysprojektin yhteydessä.

Tietoa vihreästä aallosta voidaan tulevaisuudessa käyttää esimerkiksi ajoreitin suunnittelussa. Tai sähköautot voisivat myös punaisia valoja lähestyessään tehostaa jarrutusenergian talteenottoa akkujen lataamiseksi. Yhdessä ennakoivan adaptiivisen vakionopeudensäätimen (pACC) kanssa auto voisi jopa jarruttaa automaattisesti punaisiin valoihin, listaa Audi kehityskohteita.

Lisää: Audin Smart City -tutkimus (LINKKI) ja  TTS (LINKKI).

Kuvat: Audi

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta