Bussien infonäyttöihin paikkasidonnaista mainontaa

Uusi bussin sijaintiin perustuva infonäyttöteknologia tulee ensimmäisenä käyttöön Jyväskylän ja Tampereen paikallisliikenteessä sekä Onnibussin kaukoliikennevuoroissa. Matkustajaviestintä muuttuu kuopiolaisen kehittäjäyritys Kiho Oy:n mukaan entistä interaktiivisemmaksi.

Siinä missä infonäyttö aiemmin kertoi matkustajalle vain seuraavan pysäkin, on paikkatietoa soveltavan näytön kautta mahdollista tiedottaa seuraavan pysäkin lisäksi vaihtoyhteyksistä, tulevista pysäkeistä arvioituine saapumisaikoineen sekä näyttää mahdolliset häiriötiedotteet.

Kuopiolaisen teknologiayhtiö Kihon luoman, paikkatietoa soveltavan infonäyttöteknologian avulla mainostaja voi ensimmäistä kertaa kohdentaa mainoksensa näkymään valitsemallaan alueella. Kohdentamisesta on etua sekä mainostajalle että joukkoliikenteen käyttäjälle.

Käytössä on kahden rinnakkaisen näytön ratkaisu, joista toinen näytöistä tarjoaa matkustajalle reaaliaikaista ja ennustettavaa tietoa matkan etenemisestä ja toinen kaupallista sijaintiin perustuvaa mainontaa. Ratkaisun takana on Keskisuomalainen -mediakonsernin Neonmedia, joka tarjoaa mediatilaa 18 kaupunkialueen paikallisliikenteen linja-autoissa.

Uudenlaisen palvelun tekninen toteutus perustuu yrityksille suunnattuun Kiho Platform -liiketoiminta-alustaan. Kihon mukaan joukkoliikennemainonta on tällä hetkellä yksi suurimmista kasvavista medioista. Heidän paikannukseen, IoT:hen ja tekoälyyn perustuvia palveluja käyttää jo yli 500 yritystä.

Kuva: Kihon toimialajohtaja Tomi Virtanen (oik.) ja Neonmedian toimitusjohtaja Jari Lähdemäki seuraavat infonäyttöjen asentamista paikallisliikenteen bussiin. Asentajina ovat Hamze Hatamleh (ylempänä) ja Vertti Niemelä.

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta