Auto pysäköi pian ilman ihmisen apua

Autotekniikan kehittäjäyritys Bosch ja Daimler ovat saavuttaneet merkittävän etapin. Yritykset ovat saaneet saksalaisviranomaisilta luvan automatisoidulle pysäköintijärjestelmälle, joka toimisi täysin ilman ihmisen apua. Ensimmäinen kohde on Mercedes-Benzin automuseo Stuttgartissa.

Ajamisen automaatioastetta kuvaavalla SAE-asteikolla Boschinja Daimöerin järjestelmä on tasolla neljä, eli ajoneuvo voi liikkua ilman kuljettajaa maantieteellisesti rajatulla alueella. (SAE, Society of Automotive Engineers) .

Pysäköintipalvelua käytetään älypuhelinsovelluksella eikä se vaadi turvakuljettajaa.

”Automatisoitu ajaminen ja pysäköinti ovat tulevaisuuden liikkumisen tärkeitä rakennuspalikoita. Pysäköintijärjestelmä näyttää miten pitkälle olemme jo päässeet tällä kehityspolulla”, sanoo Robert Bosch GmbH:n hallituksen jäsen Markus Heyn.

Koska automatisoidulle ajamiselle ei ole ollut virallista hyväksymisprosessia, saksalaiset viranomaiset ovat valvoneet projektia yhdessä sertifiointilaitoksen TÜV:n kanssa.

Tuloksena on syntynyt jo kattava turvallisuuskonsepti, jonka testaus- ja hyväksyntäkriteerejä voidaan hyödyntää tämän pilottiprojektin jälkeenkin.

Näin toimii: Aja auto pysäköintihalliin, hyppää autosta ulos ja passita auto pysäköintipaikalle yhdellä älypuhelimen ruudun napautuksella. Kun kuljettaja on poistunut pysäköintihallista, auto ajaa omalle paikalleen ja pysäköi itsensä. Myöhemmin auto palaa samaan paikkaan samalla tavalla.

Ratkaisussa Boschin anturit valvovat ajoväylää ja sen ympäristöä ja tuottavat tiedon, jota ajoneuvon ohjaaminen vaatii. Daimlerin autossa oleva teknologia muuttaa infrastruktuurin antamat käskyt ajotoimenpiteiksi. Näin autot voivat jopa ajaa itsenäisesti pysäköintihallissa ramppeja pitkin ylös ja alas kerrosten välillä. Jos sensorit havaitsevat esteen, ajoneuvo pysähtyy välittömästi.

TAUSTAA: Bosch ja Daimler ryhtyivät kehittämään täysin automatisoitua pysäköintiä vuonna 2015. Tämän tuloksena kesällä 2017 yritykset esittelivät Mercedes-Benzin museon pysäköintihallissa Stuttgartissa yleisölle pilottiratkaisunsa. Vuodesta 2018 lähtien museon kävijät ovat voineet käyttää pysäköintipalvelua koulutetun turvallisuushenkilön ohjeistamana. Ja nyt siis pian ilman yhtään ihmistä.

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta