Vetureihin suomalaista hahmontunnistusta – pilotti alkaa

Valtion rautatiet pilotoi pian veturien ajamista avustavia teknologiaratkaisuja sekä analytiikkaa ja niiden hyödyntämistä turvallisuuden parantamiseksi. Teknologian pilottiin tuo pieni espoolainen robotiikan yritys GIM ja rahoituksesta vastaa Business Finland. Hanke käynnistyy syksyn aikana. 

VR Groupissa on tehty kartoitusta ajamista avustavista teknologioista sekä kamera- ja anturiratkaisujen hyödyntämisestä liikkuvassa kalustossa turvallisuuden parantamiseksi. Nyt yritys kokeilee vetureihin  asennettavan kameraratkaisun toimivuutta yhdessä testiveturissa tämän ja ensi vuoden aikana.

Tämänkaltainen moderni teknologia on tulossa VR:n kalustopäällikkö Risto Kontiokosken mukaan väistämättä rautateillekin.

Pilotissa on tavoitteena hänen mukaansa tutkia, kuinka kaukaa teknologian avulla kulkureitti on tunnistettavissa, havaitseeko teknologia mahdolliset radalla olevat esteet tai ratainfran vialliset laitteet ja pystymmekö tätä tietoa hyödyntämään tuotantokäytössä.

GIM:n teknologiaa on myös Gascha-robottibussissa.

’’Toteutuessaan teknologia parantaisi rautatieturvallisuutta olennaisesti, projektista vastaava kalustopäällikkö Risto Kontiokoski kertoo.

Kamera- ja anturiratkaisussa kamerat ovat veturin toisessa tai molemmissa päädyissä kuvaamassa eteenpäin. Järjestelmä tuottaa myös analytiikkaa valittujen toimintojen osalta. Hanke etenee yhteistyössä viranomaisten, sidosryhmien sekä henkilöjärjestöjen kanssa.

Teknologiaosaaja toimii espoolainen GIM, joka on profiloitunut muun muassa robottibussien tekniikoiden kehittäjänä. ’’Pieni, ketterä ja lähellä oleva yritys takaa sen, että pystymme tarvittaessa tekemään projektissa nopeitakin muutoksia, Risto Kontokoski sanoo.

Kamera- ja anturiratkaisua pilotoidaan yhdellä dieselveturilla. Sillä testaan tiedonsiirtoratkaisuja, eri anturiteknologioita ja niiden soveltuvuutta tuotantokäyttöön Suomen keliolosuhteissa. Pilotti pyritään saamaan päätökseen vuoden 2020 aikana. Mahdollinen päätös tuotantokäytöstä tehdään myöhemmin pilotista saatujen kokemusten perusteella.

Projektissa tutkitaan Kontiokosken mukaan myös mahdollisuuksia, mitä teknologialla voidaan saavuttaa. Ainakin Teknologia helpottaa myös työntekoa, sillä se sisältää radio-ohjauskuljettajalle näytön, jonka avulla kuljettaja voi tähystää työssään kameran avulla.

Kuvituskuva: VR Group