Moottoripyöriin uusinta anturi- ja tietoliikennetekniikkaa

VTT kehittää kehittää moottoripyörävalmistaja KTM:n kanssa uuden ajan moottoripyörää, johon tuodaan myös muista autonomisista kulkuvälineistä tuttuja tiedonsiirto- ja havainnointijärjestelmiä. Tarkoitus ei ole kehittää varsinaisia robottimoottoripyöriä vaan tuoda moottoripyörät osaksi tulevaisuuden laajempia turva- ja liikennejärjestelmiä.

VTT:n automattisten autojen ja työkoneiden (Martti, Marilyn, Pate ja eLvira) lisäksi tutkimus ulotetaan nyt koskemaan myös moottoroituja kaksipyöräisiä. Moottoripyörämerkki KTM:n kanssa on tarkoitus tehdä moottoripyöristä muille ajoneuvoille näkyvämpiä ja liikenteestä turvallisempaa ja tehokkaampaa kuin aikaisemmin.

Tutkimusrobottipyörä Jarnon lisävarusteita ovat usien anturi- ja kameraratkaisujen lisäksi langattomat tietoliikenneyhteydet.

’’Tarkoituksena ei ole kehittää autonomisesti ajavaa moottoripyörää, vaan tutkimus painottaa moottoripyöräympäristössä toimivien laitteiden, ohjelmistojen ja palveluiden soveltuvuutta ja toimivuutta’’, sanoo johtava tutkija Aki Lumiaho VTT:n RobotCar Crew-tutkimusryhmästä.

Tavoitteena on tutkia ja testata, miten moottoripyörästä saadaan älykäs osa tulevaisuuden liikennejärjestelmää.

”Tutkimustyömme keskittyy ajoneuvojen antureiden ja uusien kommunikointijärjestelmien kehittämiseen ja tutkimiseen’’, kertoo Aki Lumiaho.

Tutkimukseen kuuluu oleellisena osana kehittää moottoripyörien ja autojen välistä langatonta tiedonsiirtoa, jota voidaan hyödyntää myös muissa kevyemmissä ajoneuvoissa.

VTT on saanut tunnustusta autonomisten ajoneuvojen ja niiden antureiden ja ohjelmistojen kehitystyöstä erityisesti vaikeisiin olosuhteisiin. Parhaillaan VTT tekee tutkimustyötä yli kymmenessä liikenteen automatisaation ja 5G- ja ITS-G5-kommunikoinnin kansainvälisissä ja kotimaisissa projekteissa ja toimeksiannoissa.

Nykyisten henkilöautojen kuljettajaa avustavien järjestelmien anturit – kuten esimerkiksi mukautuvan vakionopeussäätimen tutka tai kamera. Ne eivät kuitenkaan havaitse, saati tunnista moottoripyörää, ellei se aja keskellä kaistaa ja/tai ainakin auton etenemissuunnan mukaisella keskilinjalla. Käytännössä kooltaan pienempien mopojen kohdalla tilanne on tätäkin haastavampi.

TAUSTAA: Autot ja koko liikenne automatisoituvat

Liikenteen automatisoitumisen eteneminen on jo tuonut liikenteeseen autoja, joissa on älykkäitä sensoreita kuten tutkia, laserskannereita ja automaattiseen kuvantunnistukseen käytettäviä kameroita.  Niitä käytetään autojen kuljettajaa avustavissa järjestelmissä havaitsemaan ja tunnistamaan auton lähiympäristössä olevia ja liikkuvia ihmisiä, ajoneuvoja ja esineitä.

Inhimilliset ajo- ja arviointivirheet ovat pääsyynä liikenneonnettomuuksissa, ja vain hyvin harvoin ajoneuvon tekninen vika on suurin onnettomuuden syntyyn vaikuttava tekijä. Lähivuosina autojen kuljettajaa avustavat järjestelmät kehittyvät kohti automaattisen ajamisen mahdollistavia tekoälyn ohjaamia ajoneuvoja. Siinä tarvitaan tietoa kaikista liikenteessä olevista – myös moottoripyöräilijöistä.

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2019/

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2019/