Akkupakettien valmistus autotehtaiden vierelle

Ruotsalais-kiinalainen Volvo käynnistää uuden akkukokoonpanolinjan Belgian Gentissä, jossa alkaa myöhemmin tänä vuonna myös Volvon XC40 Recharge P8 -täyssähköauton valmistus. Uutuus käyttää kuvan CMA-pohjarakennetta.

Yleisempänäkin suuntauksena on tuoda akkujen kokoaminen lähelle tai jopa osaksi varsinaista autonvalmistusta. Suomessa osin kiinalaisen  CATL:n omistama Valmet Automotivella on akkujen kokoonpano tehdään Uudenkaupungin tehtaan sijaista Salossa Nokian entisissä kännykkätehtaan tiloissa.

Volvo kertoo julkaisevansa seuraavan viiden vuoden aikana uuden täyssähköauton joka vuosi ja tavoittelee täyssähköautoille 50 prosentin osuutta maailmanlaajuisesta myynnistä vuoteen 2025 mennessä loppujen autojen ollessa hybridejä.

Akkujen kokoonpanosta tulee seuraavina vuosina tärkeä osa Volvon kansainvälistä tuotantotoimintaa. Gentin tehdas tarjoaa tärkeää oppia muille tuotantolaitoksille prosessin optimoinnista ja tehokkuudesta.

Volvo ilmoitti aikaisemmin tänä vuonna suunnittelevansa akkukokoonpanolinjaa Yhdysvaltain Etelä-Carolinassa sijaitsevaan Charlestonin-tehtaaseen. Rakennustöiden odotetaan käynnistyvän ensi syksynä.

Volvo aikoo valmistaa akkusähköajoneuvoja myös tehtaallaan Luqiaossa, Kiinassa, missä rakennetaan CMA-alustalle perustuvia Volvo -autoja Polestar- ja LYNK & CO -sisarmerkkien mallien kanssa. Lisäksi Volvo on sopinut pitkäkestoisesta toimitussopimuksista kahden suuren akkutoimittajan kanssa.

Volvon akkutoimittajia ovat Suomessakin Valmet Automotivea omistava kiinalainen CATL:n ja eteläkorealaisen LG Chem. Myös saksalainen autotekniikan kehittäjä Bosch tekee akkuyhteistyötä  kiinalaisen CATL:n kanssa.

Kuva: Volvon XC40 Recharge P8 on sähköinen versio yhtiön XC40 SUV -mallista. Uutuus perustuu kuvan CMA-moduulialustalle.