Älyrenkaat käyttöön viidessä vuodessa

Itsestään ajavat autot asettavat vaatimuksia myös renkaille. Muun muassa renkaisiin kytkettävät anturit ovat tärkeässä roolissa, kun ajo-olosuhteita havainnoi ihmisen sijaan kone. Nokian Renkaissa uskotaan uudenlaisten älyrenkaiden yleistyvän viiden vuoden kuluttua jopa ennen varsinaisia robottiautoja.

Liikkumisen automatisaatio etenee, mikä lisää vaatimuksia myös tulevaisuuden autojen renkaille. Nokian renkaiden asiantuntijoiden mukaan vanhat tutut turvallisuusominaisuudet kuten jääpito ja vesiliirron vastustuskyky saavat rinnalleen reaaliaikaista dataa tuottavaa teknologiaa.

’’Jos autossa ei ole mukana aktiivista kuljettajaa varmistamassa, että renkaat ovat turvalliset käyttää, turvallisuutta täytyy mitata jotenkin muutoin’’, uskoo Nokian Renkaiden digitaaliteknologiajohtaja Mika Penttilä.

Suomalainen Gascha-robottibussi on varustettu talvea varten Nokian perinteisillä Hakkapeliitoilla. Yritys uskoo tulevien älyrenkaiden yleistyvän viiden vuoden sisään tavallisissa autoissakin.

Auton täytyy tulevaisuudessa pystyä itsenäisesti havainnoimaan ajo-olosuhteita esimerkiksi renkaisiin asennettujen uudenlaisten antureiden kautta.

Kun antureiden informaatio yhdistetään esimerkiksi säästä saatavaan tietoon, pystyy auton informaatiojärjestelmä muodostamaan kuvan vallitsevista ajo-olosuhteista ja mukauttaa ajamista siihen.

Renkaiden anturit voivat tarkkailla myös renkaiden kulumista, paineita sekä renkaan sisälämpötilaa, jonka nouseminen voi esimerkiksi kertoa alkavasta rengasvauriosta, johon kannattaa reagoida.

Uudet älyrenkaat tuovat Nokian renkaiden mukaan myös uudet palvelumallit, joita voidaan hyödyntää jopa ennen kuin varsinaiset robottiautot ilmestyvät katukuvaan. Esimerkiksi TPMS-rengaspainevahdit ovat jo kuluttajille tuttuja, mutta sitä pidemmälle viety teknologia on toistaiseksi pääosin ammattilaiskäytössä esimerkiksi Nokian maatalous- ja työkoneiden renkaissa.

Nokian Renkaiden tuote- ja markkinointijohtaja Jukka Kasi uskoo, että heidän Intuitun kaltaiset ratkaisut yleistyvät myös kuluttajakäytössä – jo ennen kuin autonomiset autot kurvaavat maanteille.

Vaikka suurimmat kehitysaskeleet odotuttavat vielä itseään, erilaisia anturi- ja älyrengasratkaisuja on jo saatavilla ja niiden kehitys on nopeaa. ’’Ensimmäiseksi älyrenkaat yleistyvät sähköautoissa, sillä niissä on isot renkaat ja paljon antureita sekä linkityksiä renkaisiin’’, Kasi arvioi.

Lisää: Aiemmat älyrenkaita käsitelleet uutiset Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI).

Kuvituskuva: Nokian Renkaat