Robottiautoja testattiin myös etähallintana

Suomalaisen Sensible 4:n toteuttama robottiautojen pilottiprojekti on saatu pääkseen Helsingin Pasilassa. Testeissä ei sattunut vaaratilanteita tai onnettomuuksia vaikka vakioautot muutamia kertoja vakioautot kiilasivatkin robottibusseja risteysalueilla. Mukana oli turvakuskien lisäksi etähallintakeskusratkaisu liitäntöineen.

Pasilan robottiprojektissa päästiin testaamaan mukana kulkevan turvakuskin lisäksi ensimmäistä kertaa etähallintakeskusta, josta autojen liikettä ja dataa voitiin seuratiin tai ottaa tarvittaessa ajoneuvo hallintaan. Valvovana silmänä autoissa oli edelleen mukana turvakuski.

Dongfeng CM7-pienbussin ohjaamo varustettuna Sensible 4:n tekniikalla.

“Edellisessä pilotissa ajoneuvossa oli kaksi henkilöä, softainsinööri sekä turvakuski, tällä kerralla vain yksi turvakuski”, selittää projektipäällikkö Tommi Berg kehitystä. Tulevaisuuden ajatuksena on, että yksi henkilö voi keskuksessa seurata ja hallita useita ajoneuvoja.

Jakson aikana otettiin kehitysaskelia eteenpäin ottamalla etähallintakeskuksen lisäksi käyttöön yhteys julkisen liikenteen järjestelmään. Autonomisen Gacha-bussin pystyi tilaamaan Pasilan pilottipysäkeille Shotlin mobiilisovelluksella ja reitti löytyi myös HSL:n reittioppaasta linjana 29R.

Pasila-pilotin testit olivat osa yhteiseurooppalaista Euroopan Unionin FABULOS-hanketta, jonka tavoitteena on tutkia autonomisen ajamisen mahdollisuuksia osana joukkoliikennettä.

Suomessa hanketta koordinoi Helsingin kaupungin omistama Forum Virium Helsinki. Syksyllä Pasilan Sensible 4:n kehittämät ajoneuvot lähtevät pilotoimaan Norjaan, jossa käytössä pitäisi olla  käytössä myös työn alla olevan uuden autonomisen Toyota-ajoneuvon.

Lisää: Sensible 4 (LINKKI), Fabulos-hanke – Forum Virium Helsinki (LINKKI) ja aiemmat robottiautoja käsitelleet uutiset Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI).

Aloituskuva: Sensible 4, Remote Control Center (RCC).