RFID-anturit tulevat kaikkiin renkaisiin

Rengasmerkki Michelin aikoo varustaa kaikki henkilöautonrenkaansa RFID-sirulla vuodesta 2023 alkaen ja ennakoi näin tulevaisuuden robottiautojen olennaista turvavarustetta. Jo tänä vuonna yritys toimittaa autonvalmistajille 1,5 miljoonaa RFID-yhteydellä varustettua rengasta. Kuvan RFID-siru vulkanoidaan renkaaseen valmistusvaiheessa.

Renkaat ovat auton tärkein turvavaruste. Onkin yhä tärkeämpää, että autoon asennetaan oikeat renkaat ja että auton tietokone tunnistaa ne RFID-sirun ansiosta ja liittää niiden tiedot auton ajo-ominaisuuksiin. Samalla RFID-sirulla varustetut renkaat avaavat rengashuollolle uusia palvelumuotoja, kun niiden kuntoa pystytään seuraamaan ja ennakoimaan. Suomessa esimerkiks Nokian renkaat on integroinut erikoisrenkaisiin jo IoT-antureita. Kuluttajamalleihin yritys arveli niiden yleistyvän viiden vuoden sisään (LINKKI, uutinen).

Michelin uskoo, että mahdollisuus RFID-tekniikkaan perustuvaan renkaiden kunnon seurantaan on olennainen tekijä myös tulevaisuuden robottiautojen turvallisuudessa.

Michelin uskoo, että RFID-tekniikka renkaissa tarjoaa tulevaisuudessa alustan uudenlaiselle liiketoiminnalle. Vielä tärkeämpää on, että tekniikan ansiosta liikenneturvallisuus paranee. Autojen luistonestojärjestelmä ESP toimii tulevaisuudessa RFID-sirun kanssa, jolloin se pystyy sovittamaan toimintansa renkaiden kunnon mukaiseksi. Järjestelmä tietää, onko autossa uudet vai kuluneet kesä- tai talvirenkaat.

’’Teemme määrätietoista yhteistyötä autonvalmistajien kanssa ja kehitämme yhteistyössä algoritmeja, jotka muuntavat RFID-sirun välittämät tiedot autoilijalle personoiduksi informaatioksi jokaisen renkaan kunnosta. Kun lähitulevaisuudessa varustamme kaikki renkaamme RFID-sirulla, kuljettaja saa auton jokaisesta renkaasta tärkeät tiedot kojelaudan näyttöön samaan tapaan, kuin tiedot polttoaineen määrästä  ja ulkolämpötilasta’’, sanoo Michelinin myyntijohtoon kuuluva Michael Ewert.

Yritys käytännössä liittää renkaat tietoverkkoon, mikä merkitsee, että renkaat ovat jatkuvassa yhteydessä auton aktiiviseen turvajärjestelmään. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kun luistonestojärjestelmä aktivoituu hätäjarrutuksissa tai kun on olemassa luiston riski, se huomioi renkaiden kunnon ja toimii sen mukaisesti. Kuljettajan on tällöin helpompi hallita autonsa käytöstä.

Tulevaisuudessa robottiautojen kehittyessä niiden RFID-tekniikalla varustetut renkaat yhdistetään auton turvajärjestelmään, joka säädetään huomioimaan RFID-sirujen tiedot renkaista.

RFID-sirun käyttö henkilöautonrenkaissa perustuu kuljetusalalla tapahtuneeseen kehitykseen. Logistiikkatoiminnoissa RFID-tekniikka on osoittautunut erinomaiseksi työkaluksi tavaravirtojen hallinnoinnissa sekä renkaiden käsittelyssä. Jo nyt 90 prosenttia Michelinin toimittamista raskaan kaluston renkaista on varustettu transpondereilla, ja vuoteen 2023 mennessä kaikki raskaan kaluston renkaat varustetaan RFID-sirulla.

Lisää: Aiemmat älyrenkaisiin liittyvät uutiset Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI) ja (LINKKI)

Kuva: RFID-anturi antenneineen integroidaan osaksi autonrengasta jo valmistusvaiheessa.