Etäläsnäoloa voidaan tutkia uusin tekniikoin

Suomessa kehitetään uudenlaisin tekniikoin virtuaalista läsnäoloa, joka näyttää ja tuntuu siltä kuin kaikki osallistujat olisivat samassa tilassa. Näkö- ja kuuloaistin lisäksi todentuntua voidaan luoda kosketuksella ja tuoksuilla. Aalto, Taide- ja Tampereen yliopisto ovat saaneet hankkeelle Suomen Akatemian 2,4 miljoonan euron tutkimusinfrastruktuurirahoituksen.

Hanke keskittyy erityisesti immersiiviseen ja todentuntuiseen etäläsnäoloon, jossa osallistuja upotetaan osaksi virtuaalimaailmaa. Hanke hyödyntää uusinta digitaalista teknologiaa taiteellisten esitysten, todenkaltaisten pelien ja muiden etäläsnäoloratkaisujen luomiseen.

Tutkimuskonsortiumia johtaa professori Mikko Sams Aalto-yliopistosta ja varajohtajana toimii professori Atanas Gotchev Tampereen yliopistosta. Hankkeen  yhteistyökumppaneita ovat Yle, Keho Interactive, Huawei, Microsoft, Valo Motion, Espoon kaupunginteatteri ja Svenska Teatern.

Konkreettinen esimerkki uudesta teknologiasta on virtuaalistudioon liittyvä yhteistyöprojekti Ylen ja Keho Interactiven kanssa.

”Yksi henkilö voi fyysisesti sijaita Ylen ja toinen Aalto Studiosin virtuaalistudiossa. Kameran liikedataa voidaan siirtää studiosta toiseen niin, että henkilöt ovat katsojan näkökulmasta täysin samassa tilassa”, sanoo MAGICS-hankkeen teknologiajohtaja ja Aalto Studiosin johtaja Marcus Korhonen.

Yliopistoista Aalto keskittyy mittaamaan, analysoimaan ja digitoimaan tutkimuksiin, esityksiin ja peleihin osallistuvien ihmisten käyttäytymistä ja kokemuksia mahdollisimman todellisissa tilanteissa.

Tampereen yliopisto rakentaa ja käyttää virtuaalimaailmoja ja etäläsnäoloa muun muassa pelitutkimuksessa ja näyttöteknologioissa. MAGICS-laitteisto mahdollistaa kehon toimintojen ja kasvojen ilmeiden tarkan mittaamisen ja analyysin. Fyysiset ja virtuaaliset infrastruktuuripalvelut ovat avoimia akateemisen henkilöstön ja teollisuuden tuotekehityksen tarpeisiin. Infrastruktuuri sisältää sekä paikallaan pysyviä että liikuteltavia laitteistoja.

Mittaukset auttavat ymmärtämään, miten ihmiset vuorovaikuttavat ja ymmärtävät toinen toisiaan ja minkälaisia tunteita koetaan esimerkiksi pelaamisen aikana. Uutta teknologiaa voidaan hyödyntää esiintyvässä taiteessa monin tavoin: esityksiä voidaan esimerkiksi katsoa useassa paikassa samanaikaisesti, ja lavasteet voidaan toteuttaa kokonaan virtuaalisesti.

MAGICS-infrastruktuuri jakautuu kaikille kolmelle kampukselle. Aalto-yliopiston infrastruktuuripalvelut kattavat Aalto Studiosin ja käyttäytymistutkimuksen laboratorion (ABL). Tampereen yliopiston infrastruktuuri keskittyy CIVIT-keskukseen (Centre for Immersive Visual Technologies) ja TAUCHI-yksikköön. Taideyliopiston infrastruktuuri on ankkuroituna Taiteellisen tutkimuksen keskukseen (CfAR).

Kuva: MAGICS-infrastruktuuri mahdollistaa virtuaalitodellisuuden hyödyntämisen muun muassa taiteellisissa esityksissä. Kuva: Aalto Studios.