Lisää näyttöjä ja eleohjauksia autoihin

Elektroniikan määrä kasvaa autoissa samalla kun mukaan tulee uusia näyttöjä ja tekoälytekniikkaa eleohjauksineen ja ennakoivine toimintoineen. Esimakua antaa Mercedes Benzin S-sarja, jossa kuljettajalle on tarjolle HUD-heijastusnäytöt, 3D-ratkaisut, ele- ja puheohjaukset ja takamatkustajilla kuvan täyden palvelun viihdekeskus monitoreineen. Ja lisää luvattiin alkuvuoden virtuaalisilla CES2021-messuilla.

Uudessa S-sarjan MBUX-järjestelmä koostuu enimmillään viidestä monitoiminäytöstä, joista suurimmassa hyödynnetään uusinta OLED-teknologiaa.

Mercedes Benzin S-sarjassa hyödynnetään Mercedes-Benzin toisen sukupolven Mbux-käyttöliittymää (Mercedes-Benz User Experience). Tarjolla on valmistajan mukaan entistä enemmän palveluja, tukea, tietoa ja kokemuksia niin kuljettajalle, etumatkustajalle kuin takaistuinten matkustajille. Ja lisää on tulossa yritys viesti tammikuun virtuaalisilla CES-kulutuselektroniikkamessuilla.

Mercedes-Benzin S-sarjan uusi MBUX-järjestelmä koostuu enimmillään viidestä monitoiminäytöstä, joista suurimmassa hyödynnetään kirkasta mutta energiaa säästävää OLED-valaistusteknologiaa. Kuljettajan 12,3-tuumaisessa näytön näkymän voi nappia painamalla vaihtaa 3D-tilaan, joka mahdollistaa avaruudellisen tilavaikutelman.

Näyttöjärjestelmässä hyödynnetään myös Eye-Tracking-katseenseurantaa ilman 3D-laseja. Näytön stereokamera määrittää katsojan silmän liikkeet, jolloin kuljettaja voi liikuttaa itseään vapaasti ja näytön kuva sopeutetaan tämän mukaisesti.

Äänikomentojen ja kädenliikkeiden ohella auto tunnistaa kosketus- ja pyyhkäisyeleitä ja katseohjausta. Uuden tekniikan kautta uuden S-sarjan ohjaamossa on 27 mekaanista painokytkintä ja -näppäintä vähemmän kuin edeltävässä S-sarjan versiossa. Sentään perinteiset avaintoiminnot kuten valot ja lasinpyyhkimet toimivat edelleen perinteisesti. Lisäksi ilmastoinnille on oma säätöpaneelinsa näppäimineen keskusnäytön alaosassa.

HUD-tuulilasinäytön pinta-ala vastaa 77-tuumaista kuvaruutua. Avustintoimintojen yhteydessä näkyvät esimerkiksi aktiivisen Distronic-etäisyysvakionopeudensäätimen tiedot.

Lisävarusteena uuteen S-sarjan autoon saa kuljettajalle myös HUD- eli Head-up-display-näytön. Siihen sisältyvä AR-HUD tarjoaa myös lisätyn todellisuuden sisältöjä. Navigoidessa tien yläpuolella näytetään esimerkiksi animoituja ja virtuaalisia kääntymis- ja suuntanuolia tarkasti oikeissa paikoissa.

Takaistuinten matkustajien MBUX High End -viihdekeskus sisältää kaksi 11,6-tuumaista kosketusnäyttöä, jotka on kiinnitetty etuistuimien selkänojiin. Lisävarusteena saa vielä MBUX-tablettitietokoneen, jota voi käyttää myös auton ulkopuolella. Tähän Multi-Seat-Entertainment-viihdekeskukseen voi liittää myös oman älypuhelimen.

S-sarjaan on tarjolla myös uusi biometrinen tunnistusmenetelmä, Attention Assist -väsymisvaroitus sekä ulkopeilien säätäminen ennakkoon kuljettajan mukaisesti.   Uusi järjestelmä pystyy nyt tunnistamaan eri matkustajat äänen perusteella. Se tunnistaa luonnollisen puheen jo 27 kielellä ja ymmärtää myös epäsuoraa puhetta. Järjestelmän turvaominaisuuksiin on lisätty PIN-tunnusluvun lisäksi sormenjälki-, kasvo- ja äänentunnistus.

Lisäksi yli 50 Mercedes-Benzin S-mallin elektroniikkakomponenttia voidaan päivittää langattomasti mobiiliyhteydellä ”over-the-air”. Näin autoon on koko sen elinkaaren ajan ladattu juuri tuoreimmat ohjelmistot ja auto on valmiina kokonaan uusiinkin toimintoihin, joita vasta kehitellään. Lisäksi yritys esitteli tämän vuoden CES2021-virtuaalimessuilla Mercedes-Benz myös tulevaisuuden näkymiään Hyperscreen-Mbuxin panelin osalta. Lisää niistä voit lukea ja katsoa kuvat ja videot (LINKKI) kautta.